zomerinhuis.nl | Online personalisatie in 5 stappen | zomerinhuis.nl/communicatie+
Online personalisatie in 5 stappen | zomerinhuis.nl/communicatie+
zomerinhuis.nl/communicatie+, Eric Zomer, art direction, communicatietrends, brand identity, copywriting, storytelling, creative concepts, creative direction, web + visual design, mobile + web development, effectieve online communicatie, crossmediale campagnes, marketingtrends, online strategie, social media campagnes, social media strategie, merk activatie, brandbuilding, webbuilding, e-commerce, merk sessies, brand workshops, business strategie, online campagnes
17555
post-template-default,single,single-post,postid-17555,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Online personalisatie in 5 stappen

Online personalisatie in 5 stappen

Dat ieder persoon die online is, uniek is en behoefte heeft aan relevante informatie afgestemd op zijn of haar behoeften, weten we inmiddels wel. Maar wat iets minder bekend is, is dat als we deze informatie relevanter maken door deze zo mogelijk 100% af te stemmen op de bezoeker, de koopintentie van deze bezoeker ook groter wordt. Meer dan 30% (!) groter…

 

Op websites wordt deze manier van content optimalisatie door te personaliseren, nog weinig toegepast. Wat eigenlijk een gemiste kans is, want het is nu zeer wel mogelijk om zonder tussenkomst van ingewikkelde techniek, de content op iedere website te personaliseren. Met als gevolg dat deze personalisatie van content vaak leidt naar een hogere betrokkenheid en veel vaker ook leidt tot een (veel) betere customer journey. Met als niet onbelangrijk resultaat: een forse verhoging van het conversiepercentage.

Vreemd genoeg vinden we het dus normaal dat we op Netflix en webshops allerlei suggesties voor films en aankopen krijgen, terwijl we deze verwachting (nog) niet hebben bij websitebezoek van een willekeurige organisatie of bedrijf…

Gedrag voorspellen en daarop strategie baseren

Behavioral targeting is wellicht de meest efficiënte manier om de gebruikerservaring weer persoonlijk te maken: je stemt wat een bezoeker te zien krijgt namelijk af op (eerder) bezoekersgedrag en getoonde interesse. Het is nu nog betrekkelijk onbekend, maar heeft in toepassing en conversiegroei een geweldige potentie.

zomerinhuis.nlcommunicatie+score_onsite_communicatie

De toepassing van Behavioral targeting is zoals gezegd gebaseerd op een vooraf opgesteld profiel, vastgelegd in de zogenaamde customer journey. Deze laatste wordt opgebouwd uit demografische, psychografische en geografische keywords. Zie dit als een zorgvuldig omschrijving van de verschillende typen toekomstige klanten op de website.

Met andere woorden dit slim (door ons) geconstrueerde ‘algoritme’ reageert dus direct op de keywords, klikgedrag en het profiel van een bezoeker door vooraf opgestelde queries. Met als resultaat dat er precies die content wordt getoond die volledig aansluit op de interesses -en niet onbelangrijk- koopwensen van de nieuwe klant. Zo krijgt deze precies die informatie of producten te zien, waar hij of zij belang in stelt en wordt de algehele koopintentie met tenminste 30% verhoogd…

Nu klinkt dit allemaal natuurlijk geweldig (zoals met alle techniek), maar wat levert Behavioural targeting nu precies op?

 

Behavioral targeting is op dit moment wellicht de meest efficiënte manier om de gebruikerservaring zo persoonlijk mogelijk te maken: je stemt wat een bezoeker te zien krijgt namelijk af op (eerder) bezoekersgedrag en getoonde interesse.

Gedrag voorspellen en erop reageren

Behavioral targeting begint simpelweg bij een cookie in de browser. Iedere keer wanneer een bezoeker op de website komt, wordt deze cookie in de browser geplaatst. Deze registreert het gedrag van de bezoeker. Via een speciale tool wordt deze informatie verzameld.

De volgende stap is het analyseren van dit online gedrag, om vervolgens deze bezoekers te kunnen segmenteren op basis van overeenkomstige kenmerken of online gedrag, die voor jouw bedrijf of organisatie belangrijk zijn.

Dit kunnen bijvoorbeeld interesses op basis van zoekwoorden zijn, bepaalde producten die vaak worden bezocht of soms gewoon de bezoekfrequentie. Op deze manier worden er online persona’s gecreëerd. Dit zijn vaak meerdere personen die onderling verschillen in gedrag, interesse en achtergrond en motivaties.

Gedrag voorspellen en daarop content afstemmen

Na deze analyse beginnen we met het personaliseren van de content. Dit gebeurt op basis van het vooraf beschreven gedrag van de online persona’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanpassen van de teksten, video’s of afbeeldingen of bijvoorbeeld door het tonen van een specifieke banner of een slider. Het aanpassen van deze content is betrekkelijk eenvoudig,  doordat dit gedaan wordt door specifieke software. Je hoeft er dus eigenlijk nauwelijks zelf iets voor te doen.

Een bezoeker komt vervolgens op de aangepaste website en ’real-time’ wordt bepaald of deze bezoeker in een gedefinieerd segment valt en krijgt dan direct een gepersonaliseerde pagina te zien die voor hem of haar relevant is.

Gedrag voorspellen en de resultaten analyseren

Tot slot behoeft het waarschijnlijk geen nadruk, om de resultaten van de personalisatie te meten en te analyseren. We willen per slot allemaal wel weten wat de resultaten zijn. Met de insights van de eerste gepersonaliseerde campagne kan immers een nieuwe campagne snel en inhoudelijk worden verbeterd.

Gedrag voorspellen en de resultaten benutten

Voor corporate sites en die van bijvoorbeeld dienstverlenende bedrijven, kan behavioral targeting goed helpen bij het personaliseren van de boodschap naar specifieke producten en diensten. Personaliseren heeft daar vandaag de dag een substantieel aandeel in: iedere bezoeker verwacht nu eenmaal dat je hem goed kent en op zijn wenken bedient. In dit geval dus vanaf het moment dat ze online naar jouw website op zoek gaan tot en met het moment dat zijn bestelling voor de deur staat of afspraak is gemaakt en in de agenda staat.

Ook op zoek naar voorbeelden van online personalisatie? Bel Eric Zomer (06 55 333 510) voor een presentatie.

 


0

Bekijk alle marketing trends op zomerinhuis.nl/communicatie+

 


 

Gehanteerde bronnen: Forbes, Frankwatching, Retailfacts, Adformatie, Marketing online, CBS, MarketingFacts, Marketing Insights, Mediaweb.

Geen reactie's

Geef een reactie