zomerinhuis.nl | zomerinhuis.nl/communicatie+ | Waarom we binnenkort Mobile Only zijn
zomerinhuis.nl/communicatie+ | Waarom we binnenkort Mobile Only zijn
zomerinhuis.nl/communicatie+, Eric Zomer, art direction, communicatietrends, brand identity, copywriting, storytelling, creative concepts, creative direction, web + visual design, mobile + web development, effectieve online communicatie, crossmediale campagnes, marketingtrends, online strategie, social media campagnes, social media strategie, merk activatie, brandbuilding, webbuilding, e-commerce, merk sessies, brand workshops, business strategie, online campagnes
17423
post-template-default,single,single-post,postid-17423,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Waarom we binnenkort Mobile only zijn

Waarom we binnenkort Mobile only zijn

Mobiele aankopen ook wel m-commerce genoemd, groeiden in het laatste kwartaal van 2016, drie keer zo snel als desktop aankopen. Op zichzelf redelijk revolutionaire cijfers, maar uit onderzoek van Gfk en andere partijen blijkt dat het komend jaar tenminste 21% van alle online verkopen van smartphones en tablets afkomstig zullen zijn. Mobiel internet biedt dus eens te meer grote kansen, ondermeer aan retailers. Uit aanvullend onderzoek van Gfk in november 2016 blijkt dat het percentage Nederlanders met een smartphone in het afgelopen jaar is gegroeid van 76% naar 85%. Grootste groeigroep hierin zit aan de kant van 65+. Terwijl aan de andere kant jongeren zonder smartphone bijna niet meer bestaan: maar liefst 96% (!) van alle jongeren heeft er tenminste één…

 

Steeds meer online shoppers gebruiken een mobile device om producten te (onder)zoeken, deals te vergelijken, een koopje op te speuren en -best belangrijk- een aankoop te doen. Driekwart van deze millennials gaat nooit meer de deur uit zonder smartphone en zij verwachten engagement van hun ‘brand’ of organisatie. Mobile marketing gaat worldwide dit jaar door de 100 miljard grens heen. Dit is meer dan 55 procent van alle digitale uitgaven.

De Millennials Motor

De meest enthousiaste groep gebruikers -overigens ook in aankopen- zijn de Millennials (geboren tussen 1983–2000). Zij gebruiken eigenlijk alleen nog maar de smartphone en tablet voor internetbezoek en aankoop oriëntatie. Niet zo heel vreemd dus dat Google, vooruitziend als altijd per 2015 al, niet mobiel vriendelijke websites, lager in de zoekresultaten zette… Dit allemaal ter faveure van deze snel groeiende en enthousiast kopende groep mobiele gebruikers.

Volgens de laatste Big G Survey is er in 10 verschillende landen nu meer mobiel verkeer dan desktop verkeer. Waardoor een alleen een mobile-only-website dus -zonder een desktop- voor hen al acceptabel is. Dat betekent concreet dat Google binnen niet al te lange tijd verwacht dat desktop verkeer gaat vervallen.

Geen BPM’s maar AMP: Accelerated Mobile Pages

Is je website nu nog niet mobiel vriendelijk, dan lijkt nu toch echt het moment aangebroken daar serieus werk van te maken. In dit geval door slim in te spelen op de ’mobiele revolutie’ die daarbij steeds meer wordt aangejaagd door Google zelf. Als concreet voorbeeld hiervan hebben zij onlangs de volgende stap in mobiele snelheid aangekondigd: Accelerated Mobile Pages (AMP).

Als er een boodschap is waarvan ik wil dat iedereen die meekrijgt, is het dat mobiele apparaten steeds belangrijker worden bij e-commerce. We zien een snelle transitie van de desktop naar mobiel, maar deze wordt nog zwaar onderschat… Martijn Bertisen - Google

Kort gezegd is een Accelerated Mobile Page een super snelle aangepaste HTML variant van een bestaande pagina van je website. De inhoud van een mobiele pagina wordt daardoor razendsnel geladen op een mobiel apparaat. Deze pagina’s kunne op deze manier bezoekers via Google op mobiele apparaten een nog betere en vooral veel, véél snellere gebruikers ervaring bieden. Zonder down-time en zonder hick-ups. Dus in no-time naar de aankoop die je nù wilt bestellen. Over een conversie accelerator gesproken…

Marketing wordt weer persoonlijk (Huraah)

Alle signalen staan op groen voor een verdere schaalvergroting van de e-commerce de komende jaren. Je kunt gerust stellen dat het in 2017 eigenlijk pas echt gaat beginnen. Niet zo heel verwonderlijk dat daarbij mobiel internet een belangrijke rol zal gaan spelen. Simpelweg doordat er nu eenmaal veel meer smartphones in omloop zijn dan laptops en desktops…

zomerinhuis.nlcommunicatie+score_mobile_only

Een andere, daaraan flankerende trend, is die van hyper-personalisatie. We willen -en kunnen- steeds meer weten over onze klanten, hun gedrag en vooral ook: hun wensen. Daarbij kunnen we hen door slimme techniek ook steeds persoonlijker en meer op maat bedienen. Dat, samen met de trend dat content marketing voor e-commerce steeds belangrijker wordt, biedt enorme kansen voor ondernemende marketeers en merken. Die kennen hun klanten het beste, en dat is qua sales succes van doorslaggevend belang. In een eerder blog Het succes van behavioural marketing’ heb ik daar eerder uitgebreid bij stilgestaan. Ook het daaraan gerelateerde blog; ’Customer journeys; het succes ontrafeld’ draagt daarin bij met concrete inzichten over deze nieuwe, maar soms wat complexe materie.

Clicks en bricks scoren steeds beter

Terwijl m-commerce een steeds centralere rol gaat spelen in het koppelen en verbinden van de totale winkelervaring naar aankoop moment van de consument, constateren we tevens dat steeds meer retailers en nichemerken puur mobile-friendly webwinkels lanceren, in combinatie met ’high-experience-stores’. Simpel gezegd stoten ze een aantal verkooppunten af om met de revenuen daarvan zogenaamde ’flagshipstores’ te realiseren die ronduit adembenemend zijn. Niet alleen in beleving, maar vooral ook in sales conversie. Wat blijkt; deze ’Überbrick-belevingen’ maken in combinatie met mobile marketing, het fysieke winkelen niet alleen een fijnere ervaring, maar -zeker niet onbelangrijk- een veel meer renderende.

We are no longer in a mobile first world, we are in a mobile only world - Larry Page, Google

De ‘mobiele revolutie’ raast dus intussen onverminderd door. De afgelopen tijd zagen we al de nodige ‘mobiele mijlpalen’. Zo registreert Google sinds ongeveer een jaar meer mobiele zoekopdrachten dan desktop zoekopdrachten. Google zag deze ontwikkeling natuurlijk al een tijdje aankomen, en kwam daarom met het ‘Voor mobiel’ label. Sociale media zijn ondermeer hierdoor overwegend mobiel. Zo komt 78% van de omzet van Facebook van mobiele advertenties.

Al eerder benoemd in dit blog: jongeren zonder smartphone bestaan bijna niet meer: Maar liefst 96% van de jongeren heeft er tenminste één. De smartphone is tegenwoordig onze eerste bron voor nieuws, weer en vermaak. Ook onderhouden we ons contact met de buitenwereld via e-mail en sociale media hoofdzakelijk via deze 24/7 ’social buddy’. Daarnaast meten we onze gezondheid en onze sportprestaties, vinden we de weg, leggen we ons leven vast met foto’s en video’s. We lezen boeken en tijdschriften. Spelen spelletjes. En nog veel meer. Allemaal op dat ene, kleine apparaatje. En, o ja, oh zou het bijna vergeten.., soms bellen we er ook nog mee.

Ook op zoek naar voorbeelden van toepassingen van M-Commerce? Bel Eric Zomer (06 55 333 510) voor een presentatie.

 


0

Bekijk alle marketing trends op zomerinhuis.nl/communicatie+

 


 

Gehanteerde bronnen: Forbes, Frankwatching, Retailfacts, Adformatie, Marketing online, CBS, IQonomy, NetProfiler, MarketingFacts, Marketing Insights, Mediaweb, Adweek, BusinessInsider.

Geen reactie's

Geef een reactie