Customercentricity | zomerinhuis.nl / communicatie+
Bedrijven en organisaties weten te weinig over de communicatiereis van hun klant. Nog nooit is het kennen van deze reis van eigen klanten zó belangrijk geweest...
Zomerinhuis.nl/communicatie+, Eric Zomer, art direction, communicatietrends, brand identity, copywriting, storytelling, creative concepts, creative direction, web and visual design, effectieve online communicatie, crossmediale campagnes, marketingtrends, online strategie, social media campagnes, social media strategie, merk activatie, brandbuilding, webbuilding, e-commerce, merk sessies, brand workshops, business strategie, online campagnes
16909
post-template-default,single,single-post,postid-16909,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive
 

Customercentricity

Customercentricity

zomerinhuis.nlcommunicatie+score_customer_focusBedrijven en organisaties weten te weinig over de communicatiereis van hun klant. Nog nooit is het kennen van deze klantreis van eigen klanten zó belangrijk geweest. Voor een optimale inrichting en afstemming van jouw communicatie kanalen is het noodzakelijk om de klant hierin centraal te stellen en alle focus te geven. Alleen op die manier kun je alle communicatie middelen effectief op elkaar afstemmen tot een optimale mix en zo een naadloze en doeltreffende klantervaring realiseren. En dat zorgt voor blije klanten…

 

Er zijn inmiddels tientallen manieren om de ’customer journey’ in kaart te brengen. De meest efficiëntste!? Zelf het gesprek aangaan met je doelgroep. Praat met de klant, neem interviews af en organiseer focusgroepen. Vraag je klant naar zijn ervaringen met je organisatie. Waar zijn zij blij mee en wat kan volgens heb beter? Waarom hebben ze gekozen voor jouw organisatie? Wat maakt hen blij en wat irriteert hen?

Maak hiervan een eerlijke evaluatie en breng vervolgens de verschillende stadia, bijvoorbeeld bij de aankoop van een product, waar je doelgroep doorheen gaat in beeld. Bekijk vervolgens waar de touchpoints -op welke punten, bij welke stappen komt de klant met jouw organisatie in aanraking- van je organisatie zitten en bespreek samen met je teamleden of bureau waar je verbeteringen kunt aanbrengen in deze klantervaring.

Om de klantreis echt goed te begrijpen en er volledig vat op te krijgen, moet je echter niet alleen kijken naar de customer journey alleen, maar ook je klant zelf goed leren kennen. Wat zijn de drijfveren van hen om speciaal met jouw merk of organisatie in zee te gaan? Vanuit welke situatie doen ze dat? Wat zijn hun wensen en behoeften rondom het klantcontact en datgene wat jouw organisatie ‘verkoopt’? Maak dus -voordat je de customer journey in kaart brengt(!) – eerst kennis met je doelgroep.

Ook op zoek naar een voorbeeld van een customerjourney? Kijk op zomerinhuis.nl/communicatie+Gemeente Almere

 


0

Bekijk alle communicatie trends 2016 op zomerinhuis.nl/communicatie+

 


 

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.