
04 okt Het succes van ’user-friendly’ websites
Van veel naar focus… Er is zo veel beschikbaar, zo veel informatie, zo veel producten dat het steeds meer moeite kost om beslissingen te nemen. Klanten zijn daarom vooral mobiel op zoek naar duidelijke informatie en een helder overzicht van jouw aanbod. Zo krijgen ze meer grip + overzicht in het beslissingsproces voordat zij tot aankoop overgaan. Het bieden van een perfecte user experience voorziet hierin. Hiervoor moet je jouw klant of relatie wèl goed kennen. Wat is haar behoefte, beweegredenen of wens.
Alle consumenten, of ze nu zakelijk of privé zoeken, doen er tegenwoordig veel aan om contact met een verkoper te vermijden. Ze weten zelf namelijk precies wat ze willen. En wat niet. Het laatste waar ze behoefte aan hebben is namelijk een ’verkooppraatje’. Dit komt ondermeer doordat alle informatie die ze nodig hebben nu razendsnel -4G- beschikbaar is op hun mobile. Dus als de website van jouw organisatie niet voorziet in die duidelijke of overzichtelijke informatiebehoefte, maar de website van een concurrent wel, ben je die klant in één klik kwijt. Een vloeiende usability in combinatie met een heldere website lay out voorkomt dat. En o ja.., als je website niet responsive is zullen jouw prospects deze niet eens meer willen bezoeken.
Wat daarbij vooral niet onvermeld moet worden is de indrukwekkende conversie toename bij responsive websites. Zo’n kleine -hou-je-vast- 160%
Reden genoeg dus om een responsive website te overwegen. Wat daarbij vooral niet onvermeld moet worden is de conversie toename bij dit type websites. Zo’n kleine -hou-je-vast- 160%. Niet zo heel vreemd dus dat in Nederland tussen november 2014 en november 2015, het percentage responsive sites bij bedrijven en organisaties is gestegen van 33% naar 52,5%. Maar wat is nu precies een responsive website? Een responsive website is een slimme website, die zo ontworpen is dat deze zichzelf aanpast aan elk denkbaar scherm. Van een kleine smartphone, verschillende formaten tablets, ‘phablets’ en laptops, tot en met de grote desktop schermen en zelfs Smart TV’s. Kort samengevat: superhandig in het gebruik dus bij jouw klanten en relaties die daar gedurende de hele dag uitbundig gebruik van maken…
Zo uitbundig dat afgelopen jaar het mobiele internetverkeer in Nederland nog is verdubbeld(!). Ondertussen maakt een groot deel (83%) van alle Nederlanders al dagelijks gebruik van mobiel internet. Daarvan is een relatief kleine groep van circa 4 miljoen Nederlanders -de ’heavy users’- die zeer intensief gebruik maakt van mobiel internet. Door de komst van 4G netwerken kan deze kleine groep bijvoorbeeld nu ook filmpjes en muziek streamen op hun smartphone, wat voor deze flinke stijging in het mobiele internetverkeer zorgt. Zo hebben Nederlanders in 2015 gezamelijk 19,6 miljoen gigabyte aan mobiel dataverkeer verbruikt. Een jaar eerder was dit nog 10,3 miljoen gigabyte.
Laat je echter vooral niet teveel door deze cijfers verblinden. Wat ècht telt anno 2016, is het hebben van een goede user friendly + responsive webomgeving, die in taal en vorm is afgestemd op het gebruik van jouw doel- of klantengroep en voorzien is van een makkelijk te gebruiken CMS.
Ook op zoek naar voorbeelden van ’user-friendly’ webomgevingen? Bekijk Oram en Gul
0
Bekijk alle marketing trends op zomerinhuis.nl/communicatie+
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.