Nut en noodzaak van goede Branding en een visual ID | zomerinhuis.nl / communicatie+
Standing-out-in-the-crowd, in klare taal, Branding + visual ID is steeds essentiëler om als organisatie succesvol te zijn. En dat te blijven!
zomerinhuis.nl / communicatie+, Eric Zomer, e-commerce, online strategie, social media strategie, art direction, creative direction, brandbuilding, brand identity, copywriting, storytelling, content management, creative concepts, web en visual design, effectieve online communicatie, online campagnes, crossmediale campagnes, social media campagnes, merk activatie, webbuilding, merk sessies, brand workshops, business strategie, communicatietrends en marketingtrends.
17739
post-template-default,single,single-post,postid-17739,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive

Nut en noodzaak van goede Branding en een visual ID

In een wereld waarin ècht alles en iedereen er vrijwel hetzelfde uitziet, hetzelfde aanbiedt of gebruik maakt van dezelfde communicatie kanalen, is de branding —lees: het onderscheidend vermogen, van een onderneming belangrijk. Standing-out-in-the-crowd, in klare taal en een verleidelijke visual ID, is steeds essentiëler om als organisatie succesvol te zijn. En dat te blijven!

Wat betreft branding communicatie is het medialandschap en de gebruikte communicatiekanalen (tv, radio, internet, social media, banners etc.) van NL ’vol’. En zo versnipperd, dat alleen de écht hele grote merken en aanbieders nog in staat zijn om op al deze kanalen te kunnen communiceren. En ook te domineren… Hiervoor is heel veel communicatiebudget nodig. En natuurlijk uitgebreide ondersteuning op marketing en communicatie..:-) De merken en aanbieders die dat niet hebben —en dat zijn veruit de meeste, moeten dit op een andere en slimmere manier, bereiken…

zomerinhuis.nl - communicatie+ goede branding en corporate narrative.jpg

Veel van deze merken en MKB-bedrijven, zijn door de afgelopen recessies en crises ’doe-het-zelvers’ geworden. M.a.w. zij realiseren vaak zelf hun communicatie en acties. Dit helaas met wisselend succes. Want wat blijkt; de meeste van die organisaties zijn zonder communicatie afdeling. En brengen deze vitale taak onder bij iemand die ’ooit-wel-’ns-iets-gedaan‘ heeft met communicatie… Met gevolg dat veel van hen weliswaar structureel geld uitgeven aan communicatie en branding. Maar daar niet de maximale revenuen van pakken. En zo op lange termijn niet succesvol zijn in het bereiken van de gestelde doelstellingen…

zomerinhuis.nl - communicatie+ goede branding en corporate narrative.jpg

Dit komt voornamelijk omdat er bij hen vrijwel zonder enige planmatigheid, strategie of de juiste uitgangspunten wordt gecommuniceerd. Om daar verandering in te brengen bij deze 10 praktische tips. Om jouw branding nog structureler en succesvoller aan te pakken. 

Met wie wil ik communiceren, waarmee, wanneer en waarom
  • STRATEGIE: koppel je communicatie aan een middellange termijn strategie met heldere, reëele doelstellingen, targets en meetmomenten
  • PLANMATIGHEID: wanneer zijn de beste timings of opportunities om met mijn vooraf gedefinieerde doelgroepen in contact te komen (en te blijven)
  • KEUZEN: welke on- en offline communicatie kanalen zijn het meest effectief om mijn doelgroep te bereiken
  • UITGANGSPUNTEN: met welke unieke communicatie kenmerken en propositie ga ik met mijn target groep in dialoog

Investeer in je eigen organisatie

Als jij ook meer succes in jouw communicatie- en branding effort wilt krijgen, heb je een aantal zaken nodig. Te beginnen met interne commitment. Ofwel toewijzing van bemensing en kennis. Dit om structureel aan je communicatie te kunnen —en blijven, bijdragen. Bij gebrek daaraan, is het een overweging om bijvoorbeeld het strategische deel daarvan, bij een externe partij in te kopen. TIP: Maak over de effectiviteit, scope en rolverdeling daarover financiële en of operationele afspraken.

Daarbij constateer ik ook dat veel bedrijven zich onvoldoende bewust zijn van hun eigen ’merkgevoel’. Of: hoe de klant van een merk of bedrijf, factoren als uitstraling, messaging of bijvoorbeeld de web omgeving ervaart. Veel bedrijven communiceren nu nog zonder zich al teveel te verdiepen in deze belangrijke merkwaarden. Ze realiseren zich onvoldoende dat klanten altijd kunnen kiezen. En dan altijd zullen kiezen voor de leukste, de mooiste, of de aardigste…

In dit geval dus voor die organisatie, die zijn branding wèl 100% op orde heeft… Deze situatie is ontstaan omdat er —vaak, tientallen aanbieders actief zijn. Allemaal met één-en-dezelfde soort dienstverlening. Of product. En.., allemaal online goed vindbaar. Allemaal eager om te verkopen en allemaal steeds minder succesvol. Hoe komt dat nu precies!?

Kort gezegd: omdat klanten altijd kiezen voor die aanbieder, die zij het meest sympathiek of kundig vinden. Binnen het type dienstverlening of product dat zij zoeken. Dit betekent concreet, dat diegene die er in communicatie het beste in slaagt hen te ’raken’, vaak ook de meeste klanten en reputatie pakt. En dat heeft in dit geval dus helemaal niets te maken met de hoeveelheid van de gebruikte communicatie kanalen, het budget en of de boodschappen. Waaraan ligt dit dan wel?

Hart en start van al je communicatie en branding

Alle succesvolle bedrijven die jij kent, hebben vrijwel allemaal een unieke Brand of Visual ID. Zie dit als een weloverwogen set, goed gekozen communicatie uitgangspunten. Die consequent en langjarig voor communicatie wordt ingezet. Zo’n Brand ID lijkt op ’t eerste gezicht ingewikkeld. Maar is welbeschouwd geen ’rocket-science’. Nader bekeken bestaat deze namelijk uit een viertal vaste componenten. Die ’bij-elkaar-opgeteld’ het hart en start zijn van alle communicatie. Online én offline.

4 uitgangspunten voor een sterke branding of organisatie

Om te beginnen is er de propositie van jouw bedrijf. Want.., elk succesvol merk communiceert —zoals eerder gezegd, met een unieke belofte richting haar klanten of relaties. Zodat zij haar naam altijd binnen de context van deze belofte gaan onthouden. En.., na enige tijd die belofte ook als belangrijkste toegevoegde waarde gaan ervaren.

Dit betekent dat jouw bedrijf of organisatie een voor jouw markt, goed resonerende propositie nodig heeft. Zo ééntje die jouw toegevoegde waarde accentueert. En niet weer zo generiek is, dat deze net zo makkelijk op je concurrent ’geplakt’ kan worden..:-) TIP: Voor een aansprekende propositie focus je maar beter op het eindresultaat van wat jouw product of dienst teweeg brengt bij je klant…

Wat is jouw overtuigende verhaal

Vervolgens is er de tone-of-voice. Ofwel ’hoe-vertellen-we-het verhaal’ van jouw bedrijf of organisatie. Deze bestaat meestal uit een schrijfwijzer plus en een corporate story. Soms ook wel narrative genoemd. Deze ondersteunt iedereen die schrijft over jouw product of dienstverlening. Helder, pragmatisch en vooral eenvoudig. Dus: met de nodige praktische voorbeelden en plenty ’do’s en don’ts’. Deze corporate story fungeert als ’kickstarter’ van jouw interne en externe communicatie. Zie dit verhaal als de verbindende schakel tussen de strategische positionering van jouw bedrijf, én de onderscheidende profilering daarvan.

Zo’n corporate story is een tool die je helpt om het identiteitsproces binnen jouw organisatie te starten en te bepalen. Daarnaast is het een goed toetsbare schakel in het realisatieproces van jouw identiteit, de positionering en profilering. En biedt daarbij ook nog ’ns alle medewerkers een invoelbaar kader dat hun werk extra zinvol maakt. Dat hen niet alleen onderling, maar vooral ook mét jouw bedrijf verbindt. Wat gezien het huidige personeels tekort bepaald geen luxe is…

Wat is jouw beeldtaal die wordt herinnerd

Dan hebben we de tone-of-visual. De visuele identiteit van je organisatie. Dit is een vaste set fotografie, visuals, films en / of infographics. Die allemaal haarfijn de belofte van je bedrijf of organisatie visueel onderbouwen. En verleidelijk verbeelden. Deze ID is uniek. Dus liefst niet bij een stockfotobureau gekocht (!). Anders gezegd is een visual identity de visuele taal waardoor de identiteit van jouw organisatie- of product tastbaar en aaibaar wordt. Met als doel een positieve awareness op te bouwen.

Alle uitgangspunten hiervoor bedenk je niet eventjes op een regenachtige middag..:-) Alleen al omdat ze heel eigen zijn aan jouw organisatie. En ’ontdekt’ moeten worden. Het is namelijk deze identiteit, samen met de kernwaarden en ambities van jouw organisatie, die uiteindelijk de juiste uitgangspunten vormen voor een betekenisvolle visual identity.

Wat is jouw uitstraling waardoor klanten je de business gunnen

Als laatste is er dan de Look-and-Feel. Zeg maar de algehele uitstraling en beleving van je organisatie. Deze ontstaat als we jouw propositie, tone-of-voice èn de tone-of-visual gaan samenvoegen. In bijvoorbeeld een communicatie boodschap. Een web omgeving of een (online) campagne. Hier komen dus alle uitgangspunten —zoals hierboven beschreven, samen. In communicatie die knalt als ’t moet of verleidt waar ’t kan… Wat ze verbindt is de grote en onverwachte impact die ze zullen maken op jouw hele communicatie. En de sales results..:-)

Marketingtactieken en campagnes, worden veel krachtiger wanneer ze ondersteund worden door merkstrategie en afgestemd zijn op goede branding en narratives

Vergroot de effectiviteit van je communicatie en branding
 

OK dan, als we al deze zaken gerealiseerd hebben zijn we klaar —WhooHoo, om te gaan communiceren! Dan is het verstandig om even na te denken op welke communicatie kanalen (web, social media, banners, bladen, radio etc.) jouw boodschap het beste wordt ’opgepikt’. Dat bereik je met een goedf gedefinieerde doelgroep. Als deze in kaart is gebracht, kun je ’t beste nog even gaan budgetteren. En zo bepalen hoeveel er maximaal per kwartaal, of campagne periode kan worden gespendeerd aan de totale communicatie effort.

Goed om hierbij te weten is dat als je op een slimme manier al je communicatie kanalen met elkaar verbindt, met dezelfde messaging, afzender en response mogelijkheid. Je aantoonbaar betere resultaten krijgt. In mijn vakjargon heet dit: crossmediaal reclame maken. Dus door meerdere kanalen, vaak in tijd overlappend met elkaar te verbinden, wordt de effectiviteit van jouw campagne vele malen groter. Anders gezegd: je verkoopt tien keer beter:-)

TIP: investeer anti-cyclisch in je communicatie

De keuze voor deze effectieve wijze van reclame maken is eigenlijk voor alle typen organisaties bereikbaar. Maar.., er is een ’catch’. Je zult je terdege moeten beseffen dat deze structurele manier van reclame maken dezelfde inzet van jezelf en jouw organisatie vraagt. Operationeel én financieel. En dat lijkt in een competitieve markt misschien een taaie overweging. Maar realiseer je dan dit. Dat jouw concurrent waarschijnlijk stilzit… En zo vrijwel onzichtbaar blijft voor zijn én jouw marktpartijen. Partijen en omzet die jij dus wèl kan krijgen…

Wil je ook aan de slag met het verbeteren van jouw branding en of corporate narrative!?

Bekijk dan deze cases of -beter nog- maak een afspraak met mij voor een optimalisatie date!

0

)

Leuk dat je dit artikel helemaal hebt uitgelezen!


In co-creatie met: Basic Orange, RaketNet, SnapTV, CleverMedia, ESH Media, Mostremarkable

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.