Seo nog steeds de Hero | zomerinhuis.nl / communicatie+
zomerinhuis.nl/communicatie+ | Seo nog steeds de Hero
zomerinhuis.nl/communicatie+, Eric Zomer, communicatietrends, marketingtrends, online strategie, social media strategie, merk strategie, merk activatie, brandbuilding, webbuilding, appbuilding, e-commerce, merk sessies, brand workshops, business strategie
16854
post-template-default,single,single-post,postid-16854,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive
 

Seo nog steeds de Hero

Seo nog steeds de Hero

SEO beweegt, ontwikkeld en verandert zich in het zelfde rappe tempo als de technologie van smartphones. Zo zijn bezoekers nu al gewend om met complexere zoekopdrachten te werken i.p.v. met zomaar wat keywords. Zomaar wat content verrijken met keywords is verleden tijd, ècht succes wordt bepaald door kwaliteit, relevantie, context en rijke content.

 

Het algoritme van Google blijft zich optimaliseren op kwalitatieve content. Zo wordt bijvoorbeeld niet alleen meer beoordeeld hoe waardevol je content is, ook zaken als  ’dwell time’ -hoe lang blijven bezoekers op een pagina- en naar hoeveel pagina’s klikken ze door, tellen nu mee als het gaat om de ranking die uiteindelijk wordt toegewezen.

Ook dit blog bevat natuurlijk social buttons, die de opbrengst van likes en shares doorgeven aan de rest van de website. Maar eerlijk is eerlijk.., de tijd dat je voor iedere zoekterm een korte landingspagina publiceerde, is nu echt passé. In 2016 heb je veel meer kans van slagen als je breed georiënteerde webpagina’s opzet. Het denken in structuren, onderwerpen of thema’s, in plaats van zoektermen, wordt de komende jaren steeds belangrijker. Want.., er is inmiddels een duidelijk aantoonbare correlatie tussen paginalengte en de positie dan wel ranking van een website in Google. Simpel gezegd: langere pagina’s scoren over het algemeen hoger in Google rankings, dan wat kortere pagina’s met minder content.

Je ziet de laatste tijd dan ook een duidelijke verschuiving van ’hardcore’ SEO naar slimme content strategie en deze trend zet door. Met deze zogenaamde ‘killer content’ scoor je namelijk 10x beter dan met wat zoekterm optimalisatie. Probeer je content daarom zo goed mogelijk af te stemmen op de zoekintentie van gebruikers. Dit in context brengen van je content in relatie tot de zoekwoorden en motivatie van de zoekende consument, is niet alleen een veel interessantere manier van content publiceren, maar ook een veel effectievere…

zomerinhuis.nlcommunicatie+score_SEO_HERO

Daarom nog even de nieuwste SEO trends voor de komende tijd:

Organische topposities genereren steeds minder traffic en een lagere CTR

Het aantal carrousels, ‘local packs’, advertenties, ‘knowledge graphs’ en andere aandacht afleidende elementen in de zoekresultaten neemt toe. Dit constateren we niet alleen zelf, maar wordt inmiddels ook bevestigd door Google. Het komend jaarzal deze groei groter zijn dan ooit, gezien de verwachte groei in advertentiebestedingen, lokale zoekresultaten en de daarmee samenhangende toename van het aantal gestructureerde gegevens en de verdere uitrol van de caroussel in Nederland.

De klassieke organische topposities worden hierdoor geraakt. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is de dynamische carrousel bijvoorbeeld al veel vaker te zien in de zoekresultaten, in Nederland nog zelden

Reken je niet rijk

Sowieso moet je niet op heel veel clicks rekenen bij goede posities, zoekvolumes kunnen wel eens vertekende beelden geven. CTR’s van pagina’s die op positie 1 ranken, hebben gemiddeld een CTR van maximaal 40-50 procent, maar meestal lager. Stel dat een zoekwoord een maandelijks zoekvolume van 100 heeft, dan kun je gemiddeld maximaal rekenen op 40-50 klikken per maand. Staar je dus niet blind op een organische nummer 1 positie, maar kijk welke typen zoekresultaten allemaal getoond worden op verschillende zoekwoorden

Safety First, HTTPS als rankingfactor

Sinds de officiële aankondiging dat ‘https’ als ranking factor wordt meegewogen, is de impact van ‘https’ ten opzichte van ‘http’ vooralsnog beperkt gebleven. Tot nu toe maakte het eigenlijk niet veel uit of je website daadwerkelijk in de veilige https-omgeving draaide. Of niet. Daar lijkt nu toch verandering in te komen. Uit statements van Google en andere zoekmachines blijkt keer op keer dat veilig surfen een belangrijk speerpunt is en dat veilige en betrouwbare websites hiervoor beloond gaan worden.

Opkomst semantische markups

De opkomst van semantische markups, ook wel structured markups of structured data genoemd, is niet overal even duidelijk terug te lezen. Het belang van semantische markups groeit, juist omdat zoekmachines kritischer en slimmer worden in het beoordelen of een webpagina getoond wordt bij een bepaalde zoekopdracht.  Met semantische markups kunnen we zoekmachines helpen bij het bepalen van het onderwerp van onze webpagina’s.

Met deze markups komen we bovendien eerder in de knowledge graphs en kunnen we onze zoekresultaten meer laten opvallen (denk aan rich snippets, site search boxes, event markups).

YouTube video’s!() en Twitter

Sociale media hebben steeds meer impact op SEO. En wel zodanig dat de invloed van YouTube en Twitter dit jaar wel eens bovengemiddeld zou kunnen groeien. Sinds de deal van Twitter en Google worden meer tweets geïndexeerd in de zoekresultaten. De verwachting is dat tweets nog prominenter zullen worden opgenomen in de zoekresultaten, gezien de behoefte van Google om actualiteit te creëren in de zoekresultaten. Gebruik daarom je SEO-content en zoekwoorden dus ook in tweets (met link naar je website).

Daarnaast neemt de groei van YouTube naar verwachting extra grote vormen aan. YouTube zou best wel eens de grootste zoekmachine kunnen worden, zelfs boven Google. De verwachting is dan ook dat YouTube in 2016 Google gaat overstijgen in aantal zoekopdrachten. Dit betekent dat er een nieuwe grootste zoekmachine ter wereld is. Gevonden worden in/met YouTube wordt vaak vergeten door SEO-specialisten, maar kan nu toch echt niet meer overgeslagen worden. Optimaliseer de titels en beschrijvingen van video’s daarom op dezelfde manier als metatitels en –beschrijvingen. Vergeet geen links op te nemen in de beschrijvingen!

Topic targeting

De tijd dat voor elke apart zoekwoord een aparte landingspagina gemaakt dient te worden, is voorbij. Woorden met een zelfde zoekintentie behoeven geen aparte landingspagina meer. Sterker nog, ze presteren beter indien ze samen worden ingezet op dezelfde landingspagina.

Zoekmachines krijgen meer semantische context en begrijpen het onderwerp van een pagina ook beter op deze manier. Maak landingspagina’s met bepaalde topics en bedeel op basis hiervan zoekwoorden toe aan deze pagina’s. Want zoekmachines kijken tegenwoordig minder naar specifieke landingspagina’s en hun onderwerp, maar meer naar de gehele website en haar onderwerp. Gebruik zoekwoorden en synoniemen daarom verspreid over een hele website en niet enkel op een daarvoor ingerichte landingspagina.

Kijk voor een paar goede SEO / SEA voorbeelden ook ’ns op Smaak Nederland

 


0

Bekijk alle communicatie trends 2016 op zomerinhuis.nl/communicatie+

 


 

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.