
06 apr The New Middle
Het midden van de markt is dramatisch veranderd. En zo ook het concurrentieveld voor veel retailers. De traditionele onderkant van de markt is onder invloed van price/value retailers langzaam opgeschoven naar het midden. De prijs en de ’squeeze’ daarop, is dus binnen dit segment steeds groter aan het worden. De meeste retailers kunnen niet de hele markt bedienen en moeten keuzen maken: òf een price/value retailer te zijn, of te kiezen voor een positie aan de top.
Hoe dan ook ieder retailmerk zal meer als een waardevol merk moeten acteren, want enkel voor grote spelers is het nu nog mogelijk om door differentiëring, zowel de bovenkant als deze onderkant van de markt te bedienen. Dit zorgt niet allen voor een nieuwe definitie van ‘het midden’ maar –zoals gezegd- vooral ook veel meer (prijs)druk hierop.
Concreet betekent dit dus, dat prijs een steeds minder aan-te-bevelen ’tool’ wordt, binnen een succesvolle marketingmix. Juist in samenhang met een steeds minder loyale kopersgroep die on-line uitstekend in staat is om op koopjesjacht te gaan, is het dus belangrijk om naar nieuwe ècht onderscheidende (product) en design features op zoek te gaan. Want op Prijs alleen ga je de race om de gunst van de consument niet winnen. Dat wisten we vijf jaar geleden ook al. Alleen hebben we niet zoveel met deze info gedaan…
Ook op zoek naar een voorbeeld van onderscheidend design? Kijk op Yama
0
Bekijk alle marketing trends op zomerinhuis.nl/communicatie+
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.