Een gebruikerservaring die gepersonaliseerd is geeft meer clicks én +20% meer conversie | zomerinhuis.nl / communicatie+
Met een gepersonaliseerde gebruikerservaring waarmee de behoefte van jouw targetgroep direct wordt aangesproken, bereik je meer. Zo’n +20% meer…
zomerinhuis.nl - communicatie+, Eric Zomer, e-commerce, content management, content creatie, customer journeys, persona mapping, online strategie, social media strategie, merkstrategie, merkactivatie, creative direction, brandbuilding, brand identity, visual ID, copywriting, corporate narrative, storytelling, web en visual design, online campagnes, crossmediale campagnes, social media campagnes, merk activatie, webbuilding, brand workshops, merkessentie sessies, communicatietrends, marketingtrends.
18643
post-template-default,single,single-post,postid-18643,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive
 

Een gebruikerservaring die gepersonaliseerd is geeft meer clicks én +20% meer conversie

Een gebruikerservaring die gepersonaliseerd is geeft meer clicks én +20% meer conversie

15 concrete tips voor een gepersonaliseerde gebruikerservaring.

In plaats van één brede gebruikerservaring te bieden kun je beter nauwkeurig focussen op het bieden van precies die gebruikerservaring waarmee de behoefte van jouw target groep direct wordt aangesproken. Zo bereik je meer. Zo’n +20% meer…

0

In conversie wel te verstaan. Daarom is een gepersonaliseerde gebruikerservaring niet langer een ’nice-to-have’… Je bezoekers zijn namelijk steeds vaker jonge, volledige ’digital natives’. Allemaal on-the-go die nu nog sneller dan ooit beslissen of ze ergens wél, of geen tijd aan willen besteden. We zijn inmiddels zo gewend geraakt aan gepersonaliseerde ervaringen zoals die van Netflix, op de sociale netwerken en e-mails, dat we niet langer het geduld hebben om een website door te ploegen op zoek naar die ene dienst of dat ene product. En dat dat merken we in de laatste onderzoekscijfers:

 

Voorwaarden en uitgangspunten voor een goede gebruikerservaring
Optimaliseren is de sleutel voor een goede gebruikerservaring strategie

Het starten met gepersonaliseerde content alleen is helaas onvoldoende. Natuurlijk wil je ook goede (financiële) resultaten behalen. Want de tijd die je erin steekt moet wel iets opleveren, toch!? Net als met alle andere typen campagnes (affiliate, e-mail, advertising e.a.) is het ’live’ zetten hiervan bepaald geen garantie voor resultaten. Je moet blijven optimaliseren.

Meer dan 60 procent van mensen geeft aan dat gebruikerservaring voor hen belangrijker is dan de prijs wanneer ze een keuze maken

15 concrete tips voor een gepersonaliseerde gebruikerservaring:

}
  1. Hou het overzichtelijk

Begin klein zodat je jezelf niet overspoeld met werkzaamheden. Maak daarbij gebruik van de data die je al tot je beschikking hebt. Zoals nieuwe en terugkerende bezoekers, verkeersbronnen, campagnes, geografische data en simpele gedragspatronen. (Bijvoorbeeld tijd op de site). Ook Google Analytics is niet moeilijk om te doorgronden. Voor jet ’t weet heb je je eerste dashboard gemaakt.

}


  1. Hou het eenvoudig

Begin gewoon met je bestaande klanten. Je weet namelijk het meeste over de klanten die je al hebt. Toch!? Als je net begint met personaliseren en segmenteren, kun je je daarbij het beste richten op bezoekers die minstens één keer eerder iets van je hebben gekocht.

}


  1. Hou het kwalitatief

Zorg dat de data een goede kwaliteit heeft en dat deze recent is. Het heeft geen enkele zin om met verouderde (of niet gecheckte..:-) data te werken. Vaak zijn bezoekers al weer veel verder dan je denkt. Neem de tijd om eerst ’verse’ –kwalitatieve, data te verzamelen. Voordat je aan de slag gaat met personaliseren.

}


  1. Hou het bij feiten

Doe geen aannames over je bezoekers. Denk niet dat je op basis van de data die je hebt al weet wat ze precies willen hebben. Deel ze niet in bij slechts één categorie (hyper-personalisatie). Geef ze altijd de mogelijkheid om ’los te komen’ van een gepersonaliseerde gebruikerservaring. Zo kunnen ze nieuwe dingen ontdekken op je website / shop. En kun jij weer nieuwe dingen over ze leren..:-)

}


  1. Hou het onder controle

Doe het niet alleen ’omdat het kan’. Ga aan de slag met gepersonaliseerde content omdat je overtuigd bent van de voordelen die het kan opleveren. Ga er dus alleen mee aan de slag als je een strategie en een plan hebt. En de benodigde tijd (!) en aandacht om het tot een succes te maken. Pas dan lever je echte meerwaarde aan je bezoekers (en uiteindelijk aan je eigen netto bedrijfsresultaat..:-).

}


  1. Hou het relevant

Zorg ervoor dat jouw aanpassingen écht wat toevoegen aan de ervaring van de gebruiker. Er is namelijk veel te doen om de ‘creepy factor’ van een gepersonaliseerde gebruikerservaring. Het gaat er dus niet om dat je zoveel mogelijk informatie die je weet van je bezoeker ook daadwerkelijk met hem / haar deelt. Deel alleen informatie op het moment dat het bijvoorbeeld helpt met het maken van een keuze voor content, topic of de juiste producten te vinden.

}


  1. Hou het compact

Overdrijf niet. Met behulp van de personalisatie tools kun je veel data verzamelen en inzien. Maar dat betekent niet dat je al die data ook moet gebruiken. Suggesties tonen op basis van eerder gebruik kan bijvoorbeeld heel nuttig zijn. Maar als je laat zien dat je weet welke producten ze precies hebben bekeken en hoe lang ben je te specifiek. Dan wordt het eng. (zie boven).

}


  1. Hou het meetbaar

Test alles. Elke personalisatie campagne bestaat in het begin uit een hypothese waar je een antwoord op wilt krijgen. Kies voor een berekende + meetbare aanpak en test de impact van je campagne. Eigenlijk zoals je iedere andere aanpassing aan je site ook zou testen.

}


  1. Hou het een beetje geheim

Toon de aangepaste content niet aan al je bezoekers. Houd altijd een klein percentage bezoekers dat de originele website ziet. Zo zorg je ervoor dat je de prestaties van de aangepaste content goed in de gaten kunt houden. En —niet onbelangrijk, kunt vergelijken!

}


  1. Hou het in de gaten

Kijk altijd met een schuin oog naar je analytics data. Je hebt natuurlijk wel al een idee van de resultaten die je hoopt terug te zien. Maar je weet pas of je personalisatie strategie echt effect heeft als je de resultaten van de gebruikerservaring in zijn geheel ook monitort.

}


  1. Hou het afwisselend

Varieer met de aanpassingen aan de gebruikerservaring. Blijft niet hangen in één type aanpassing op de website. Dat beperkt de kansen die je krijgt om meer over je bezoekers te leren. Met een divers aanbod wordt het gemakkelijker om relevante content te kiezen en aan bezoekers te laten zien. Optimalisatie van je webomgeving is dan een vel makkelijker gegeven. 

}


  1. Hou het smart

Preview de aanpassingen altijd voordat je ze live zet. Maak gebruik van tools die je de verschillende bezoekerseigenschappen (terugkerende bezoeker via tablet etc.) toont. Zo kun je precies zien hoe je nieuwe content er uitziet voordat je deze live zet.

}


  1. Hou het succesvol

Pas je gebruikerservaring strategie regelmatig aan. Net als met alle andere marketing strategieën is ook dit er eentje die af en toe opnieuw gewogen moet en mag worden. Je bezoekers en hun voorkeuren veranderen ook constant! En daar kan je maar beter rekening mee houden. Wees dus niet bang om iets te veranderen. Hoe meer je met nieuwe ideeën experimenteert, hoe groter je voorsprong op je concurrenten.

}


  1. Hou het persoonlijk

Maak het persoonlijk. En dan bedoelen we niet dat je iemand alleen bij de voornaam moet noemen..:-) Spreek ze aan op een manier die past bij hun gedrag. Kijk wat je weet vanuit vorige aankopen, gedrag en demografische gegevens. Is bijvoorbeeld  ‘je’ of ‘u’ voor deze bezoekers de beste manier van aanspreken? Houden ze van plaatjes of beschrijvende tekst. 

}


  1. Hou het vooral leuk!

Maak de ervaring ook echt leuk. Zorg dat je personalisatie niet alleen draait om het behalen van je winstdoelstellingen. Doe ook eens wat leuks voor je bezoekers. Bied value-adds, geef een flinke korting of geef wat gratis weg (white papers, tips & tricks, cheat sheets etc.). Houd vooral ook rekening met het feit dat online personalisatie wel wat meer is dan alleen verkopen.

 

Deze personalisatie tips bieden jouw bezoekers ook de sympathieke handvatten om zo snel en leuk mogelijk te vinden wat ze zoeken. Zodat zij in alles de ervaring krijgen dat je ze goed begrijpt en ze geen enkele reden meer hebben om nog even naar de website van je concurrent te gaan…


0

Wil je ook aan de slag met het verbeteren van jouw gebruikerservaring!?

Bekijk dan de cases of -beter nog- maak met mij een afspraak voor een optimalisatie date!

0

)


Leuk dat je dit artikel helemaal hebt uitgelezen!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.