30 jul Focus op user-first webdesign
Bedrijven en organisaties zetten steeds meer in op mobiele webomgevingen:
In 2018 groeit het gebruik van mobiele apparaten en dat zet flink door, ondermeer doordat Google vorig jaar voor koos om ‘mobile first’ te zijn. Waar de zoekmachine voorheen primair gericht was op zoekgedrag vanuit een desktop of laptop en pas daarna op mobile, is dat nu omgedraaid: de mobiele beleving heeft prioriteit gekregen. Daardoor kreeg het gebruik van content op een smartphone een geheel eigen dynamiek. Maar ook andere conversie. Ongeveer 160% meer.
Ondanks deze indrukwekkende cijfers is het lastige dat mobiel nog steeds niet het best converterende middel is. Anders gezegd: het leidt nog zelden tot de beste omzet. Dit komt simpelweg omdat nog lang niet alle websites goed inspelen op deze mobiele behoefte.
De uitdaging voor de meeste ondernemers en organisaties is dan ook in om dit belang om te draaien: zorg nu maar ’ns eerst dat je website mobiel in orde is, daarna pas op een desktop. Nog een interessante ontwikkeling: de mobiel neemt steeds meer dagelijkse functies in ons leven over. De agenda en mail hadden we al, maar nu zitten ook onze pasjes, muziek, boeken, navigatie, nieuws, foto’s ook nog ’ns op deze ’24/7 social buddy’. De smartphone speelt zo een steeds belangrijkere -en bredere- rol en daar wil je als bedrijf uiteraard zo goed mogelijk je plek kunnen claimen. Het is daarom dus belangrijk dat we onze klanten gaan benaderen vanuit een ‘moment of user first’ gedachte. En dus vooral gaan nadenken over de vitale rol die mobiel gaat spelen in een steeds persoonlijker wordende customer journey.
Want..; wie nu nog niet mobile is, kan net zo goed geen website hebben…
Wat moet je doen om mobile- of user first te zijn:
Er zijn een aantal zaken die je eerst eens zou moeten overwegen om mobile / user first succesvol toe te passen in de webomgeving van jouw organisatie:
-
Welke informatie is voor een mobiele bezoeker relevant? (welke informatie wil iemand ‘onderweg’ bijvoorbeeld kunnen checken)
-
Welke informatie is te uitgebreid om mobiel te kunnen absorberen (en moet je dus anders aanbieden)?
-
Welke meerwaarde kun je bieden op basis van een device (klikbaarheid van een telefoonnummer of emailadres, direct navigeren)
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.