Het succes van innovatie met social media in het MKB | zomerinhuis.nl / communicatie+
De succesfactoren van social media voor het MKB van zomerinhuis.nl/communicatie+
zomerinhuis.nl/communicatie+, Eric Zomer, art direction, communicatietrends, brand identity, copywriting, storytelling, creative concepts, creative direction, web + visual design, mobile + web development, effectieve online communicatie, crossmediale campagnes, marketingtrends, online strategie, social media campagnes, social media strategie, merk activatie, brandbuilding, webbuilding, e-commerce, merk sessies, brand workshops, business strategie, online campagnes
17500
post-template-default,single,single-post,postid-17500,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive
 

Het succes van innovatie met social media in het MKB

Het succes van innovatie met social media in het MKB

Ik heb de laatste tijd -naast andere innovatieve marketingvormen binnen het MKB- veel aandacht besteed aan social media marketing. En niet voor niks.., social media zijn niet alleen voor grote ondernemingen, maar zeer zeker ook voor het MKB van toegevoegde waarde. Marketing innovatie is namelijk altijd een onmisbaar element in veel branches. Logisch. Want je wilt je als ondernemer blijven aansluiten bij de veranderende wensen van de klant en tegelijkertijd ook zelf nieuwe concepten ontwikkelen. In de infographic hieronder wordt het belang van marketing innovatie nogmaals duidelijk gemaakt en toont niet alleen het belang van social media, maar geeft ook een aantal praktische tips voor het gebruik ervan.

 

Hoewel de infographic zich richt op het social media gebruik in de VS, zijn de conclusies daarvan zeer zeker ook te trekken voor onze Nederlandse markt. In de VS, die op het gebied van Marketing innovatie vaak voorop lopen, weten MKB’ers social media inmiddels wel te vinden. 58% van de ondervraagden spendeert ten minste tien minuten per dag op social media. 80% van de kleinere ondernemers is van plan om meer social media in de nabije toekomst te zetten. In onderstaande infographic zien we een aantal redenen waarom bedrijven in het MKB social media omarmen. De belangrijkste: klanten te bereiken op -liefst alle- verschillende momenten tijdens de aankoop.

MKB weet innovatie met social media inmiddels goed toe te passen

Dat social media niet alleen maar ’onmeetbare’ voordelen biedt blijkt uit de volgende cijfers: Bedrijven die een mijlpaal van 1000 likes bereiken op Facebook ondervinden, gemiddeld genomen, een groei van 185% (!) van Traffic naar hun website en uiteindelijk ook hun fysieke winkel. Wie wil dat nou niet? En ook als je als bedrijf heel klein begint zijn er op social media al snel voordelen te behalen. Een bedrijf dat gemiddels zo’n 51 tot 100 volgers heeft op Twitter, krijgt hierdoor al 106% meer traffic naar de website dan een bedrijf met 25 volgers of minder.

Het omzetten van een social media strategie naar een daadwerkelijke aankoop bij een klant blijft voor velen in het MKB een vaag punt maar uit onderzoek -zie de infographic- blijkt dat 46% van de online consumenten vertrouwt op social media wanneer  ze een aankoop online doen. De helft van de shoppers heeft al eens een aankoop gedaan op basis van een aanbeveling via social media en maar liefst 71% van de socialmedia gebruikers zou eerder een aankoop doen bij een bedrijf waarmee zij verbonden zijn via social media.

Social media leveren altijd acquisities en klanten ­­op

Als laatste wordt een zeer interessante statistiek in beeld gebracht: 57% van de bedrijven heeft een rechtstreekse acquisitie uit het gebruik van LinkedIn gehaald. Bij Twitter is dit percentage ook nog 48% en bij Facebook, wat vaak gezien wordt als het minst zakelijke social media kanaal van de grote 3 is dit toch nog een dikke 42%.

 

zomerinhuis.nlcommunicatie+score_succesfactoren_socialmedia_MKB

 

Al deze gegevens geven het belang van social media en het innoveren op marketing gebied maar weer eens aan. Ja leuk al die innovatie hoor ik nu zeggen.., maar hoe pak ik dat nu als bedrijf concreet aan? En hoe ga ik als ondernemer, overtuigd van het belang van social media, nu verder? Een complete social media strategie verpak je natuurlijk niet in een infographic, maar een aantal concrete tips kan ik wel geven, naast een paar waardevolle links met andere bedrijven en instellingen, die ook met innovatie voor het MKB bezig zijn en daarover adviseren.

Beste tips voor het MKB:

 

–   Deel waardevolle content. Denk hierbij aan leerzame­­, informatieve of vermakelijke content
–   Deel op het juiste moment, waardoor je het maximale bereik uit de verschillende social media kanalen haalt
–   Stel vragen, zoek de interactie op. Kortom, gebruik social media niet alleen maar om informatie te zenden
–   Gebruik Social Media voor klantenservice; de helft van jouw klanten verwacht dat

 

Beste aanpak voor het MKB:

 

–  Ben informatief. Er is zo veel beschikbaar, dat het steeds meer moeite kost om beslissingen te nemen.
    Geef dus duidelijke informatie en een helder overzicht van jouw aanbod

 

–  Ben helder. Ken je klant 100%. Wat is de behoefte. Kies je doelgroep en wees daar duidelijk over.
    Leg uit wat de waarde is voor de klant. Maak je klant deel van wat jij wilt bereiken

 

–  Ben 24/7. Jouw klant is steeds meer online en raakt er aan gewend om nu de oplossing te krijgen.
    Maak een digitaal aanbod en vul dit aan met fysieke ontmoetingen en oplossingen

 

–  Ben innovatief. Zet in op innovatie. De wereld verandert, de mens verandert,
    jouw klant verandert dus laat jouw marketing dat ook doen

 

–  Ben interessant. Zorg er voor dat jij je onderscheid met een goed en spannend verhaal.
    Kies voor een zo klein mogelijke doelgroep zodat het eenvoudig wordt voor jou te kiezen

 

Doe het goed

Er zijn best veel verschillende social media, en er komen steeds meer nieuwe bij. Elk platform heeft haar eigen doelgroep. Als je je eigen doelgroep in kaart hebt gebracht en je hebt social media kanalen gevonden die bij jouw doelgroep passen, ga dan aan de slag en creëer je eigen succes.

Maar daar moet wel een kanttekening bij worden gemaakt: pak je social media kanalen ’content-wise’ wel goed aan. Als jij maar tijd hebt om er drie bij te houden, hou het dan ook bij die drie. Breid niet onnodig uit waardoor je uiteindelijk voor bepaalde kanalen geen of onvoldoende tijd hebt. Liever 2 of 3 social media kanalen optimaal onderhouden, dan een heleboel kanalen slecht of totaal niet. De allerlaatste statistiek in de onderstaande infographic toont van ieder social media kanaal aan, hoeveel potentie deze bezit voor kleine en middelgrote (winkel)bedrijven.

 

Doe het samen

Wil jij ook innoveren op bijvoorbeeld marketing? Vanaf 1 november start het gratis Online Innovatie Bootcamp van de Kamer van Koophandel. In drie modules van 2 weken kun je je praktisch verdiepen in drie innovatiestappen: bedenken, organiseren, uitvoeren. Bij de module ‘Uitvoeren’ word dieper ingegaan op het vermarketen en de communicatie rondom  je nieuwe product of dienst! Hier vind je meer informatie.

 

zomerinhuis.nl_blog_succesfactoren_MKB_socialmedia

 

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.