Hoe geef je jouw organisatie meer betekenis en slagkracht!? | zomerinhuis.nl / communicatie+
Een goede ‘corporate narrative’ maakt corporate storytelling schaalbaar | zomerinhuis.nl - communicatie+
zomerinhuis.nl/communicatie+, Eric Zomer, creative direction, copywriting, storytelling, content creatie, content management, online strategie, social media campagnes, social media strategie, merk activatie, brandbuilding, web building, brand identities, merk sessies, brand workshops
19596
post-template-default,single,single-post,postid-19596,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive
 

Hoe geef je jouw organisatie meer betekenis en slagkracht!?

Hoe geef je jouw organisatie meer betekenis en slagkracht!?

Storytelling is de inspirerende communicatiemethodiek mensen al jaren verbindt. Het creëert openheid, vertrouwen en cohesie. Bij klanten, medewerkers en stakeholders. Ben je als organisatie in staat om je medewerkers of klanten mee te nemen naar een nieuw toekomstbeeld? Voordat zij bereid zijn naar jou te luisteren, zal je ze eerst moeten vertellen wat je verhaal is en waarom dit voor hen zo belangrijk is.

Ondanks dat corporate storytelling al een tijd succesvol is, wordt ze door organisaties onvoldoende of geheel niet toegepast. Medewerkers en stakeholders hebben daarom vaak geen duidelijk beeld waar de organisatie voor staat. Wat hen ontbreekt is een gezamenlijk en gedragen toekomstbeeld. Echter, zij hebben behoefte aan betekenis en willen zich graag vereenzelvigen met iets groters dan zijzelf. Corporate storytelling helpt daarin door geloofwaardige verhalen te vertellen die relevant zijn voor zowel deze interne als externe klant. De verhalen zorgen ervoor dat zij de vaak (complexe) informatie beter begrijpen, deze informatie beter onthouden en daarmee de onderlinge verbondenheid wordt versterkt. Zo zet en houd corporate storytelling organisaties in beweging.

Een groot verschil tussen corporate storytelling en een ‘gewoon’ verhaal, is dat corporate storytelling, als het goed is, inhaakt op een groot, overkoepelend thema. We noemen dit ook wel de ‘corporate narrative’. Denk bijvoorbeeld aan Volvo, dat ‘veiligheid’ hanteert als corporate narrative. Alle losse verhalen, haken in op het thema veiligheid.

Wanneer gebruik je corporate storytelling?

  1. Je hebt een ingrijpende organisatieverandering achter de rug. Een corporate story geeft betekenis en is een kompas voor de toekomst;

    0

  2. Je ziet een verschil tussen jouw identiteit en imago. Een corporate story geeft richting aan alle interne en externe communicatie;

    0

  3. Je hebt een krachtige visie op de toekomst. Een corporate story verbindt visie met de dagelijkse praktijk en versterkt het ‘wij-gevoel’;

    0

  4. Je hebt een onderneming met een verhaal en bent daar trots op. Een corporate story is authentiek, onderscheidend en geeft herkenning, gevoel en beleving.

)

Trust is een must

Het geven van de juiste informatie en het delen van relevante en boeiende ervaringen door klanten is één van de beste marketingstrategieën die bedrijven en organisaties kunnen inzetten. Daarmee krijg je vertrouwen en dat is essentieel voor ieder bedrijf. Het verbinden van deze ervaringen met jouw eigen unieke corporate story, wordt dan ee uiterst effectieve ’persuader’. In vertrouwen of ook belangrijk: sales!

Mensen zijn namelijk onzeker in een koopproces of over de beslissing die ze moeten nemen inzake de keuze voor een dienst of advies: is dit wel het juiste bedrijf, product of de beste dienst? We kijken daarom graag naar aanbevelingen van gelijkgestemden en lezen de reviews. Organisaties die zich richten op het creëren van deze ervaringen en deze door corporate storytelling weten te verbinden aan hun eigen waarden en overtuiging (purpose)  creëeren voordelen die concurrenten niet hebben.

Trust is ’hard-to-get’

Desondanks zijn boeiende klantervaringen en loyaliteit nog steeds een grote uitdaging voor de meeste organisaties. Afspraken nakomen, bereikbaar zijn via de diverse kanalen en fouten op een vriendelijke manier oplossen; dit soort zaken moet je natuurlijk op orde hebben. Daarmee maak je echter geen verschil: klanten verwachten niet anders.

Klanten en opdrachtgevers zijn continu op zoek naar informatie over jouw onderscheidend product of onderscheidende dienst en willen op elk moment toegevoerde waarde ervaren. Vinden ze het niet bij de ene organisatie, dan kijken ze verder naar een bedrijf die dat wel biedt. Gevonden? Dan is het een geweldige manier om met een goede verbindende corporate story vertrouwen te winnen en klanten voor langere tijd te binden.

)

Trust is ’tangible’

Met deze titel heeft PR-bureau Edelman onlangs wereldwijd een nieuwe score geïntroduceerd: de Net Trust Score. De score is gebaseerd op vier factoren:

  1. Ability: de perceptie dat de organisatie goed is in wat het doet;

    0

  2. Integrity: de overtuiging dat wat de organisatie doet, eerlijk is;

    0

  3. Dependability: komt de organisatie haar beloftes na;

    0

  4. Purpose: heeft de organisatie een positieve impact op de samenleving.

)

Hiermee kunnen keuzen worden gemaakt / gemonitord worden op gebied van gedrag, waarden en competenties van je organisatie. Corporate storytelling verbindt deze waarden. Het ’buigt’ ze om naar een eerlijk, aansprekend verhaal.

De start van dit verhaal –en communicatie- begint altijd met de ‘why’? Waar sta je voor en wat wil je ibereiken? Zorg dat je hiermee in gedrag en communicatie hoog scoort op de factoren ability en integrity en je zult zien dat zaken als sales, lead generation en of reputatie gaan groeien.

Wil jij ook de purpose en of slagkracht van jouw organisatie vergroten of ontdekken!?

Bel 06 55 333 510 of mail eric@zomerinhuis.nl

 

 


)

)

Leuk dat je dit artikel helemaal hebt uitgelezen!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.