Hoe storytelling richting geeft aan organisatieverandering | zomerinhuis.nl / communicatie+
Werken vanuit een sterk veranderverhaal en storytelling geeft een helder vertrekpunt en kaders aan iedere organisatieverandering...
zomerinhuis.nl / communicatie+, Eric Zomer, e-commerce, online strategie, social media strategie, art direction, creative direction, brandbuilding, brand identity, copywriting, storytelling, content management, creative concepts, web en visual design, effectieve online communicatie, online campagnes, crossmediale campagnes, social media campagnes, merk activatie, webbuilding, merk sessies, brand workshops, business strategie, communicatietrends en marketingtrends.
19651
post-template-default,single,single-post,postid-19651,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive

Hoe storytelling richting geeft aan organisatieverandering

Storytelling is de inspirerende communicatiemethodiek die al jaren mensen verbindt. Het creëert vertrouwen en verbondenheid, bij potentiële klanten, medewerkers en stakeholders. Daarom ook wordt storytelling steeds vaker ingezet bij verandermanagement en fusie trajecten. Werken vanuit een sterk veranderverhaal geeft namelijk een helder vertrekpunt aan iedere organisatieverandering…

Ondanks dat storytelling al een tijd succesvol wordt toegepast binnen allerlei verander- en fusietrajecten voor grote organisaties, wordt ze door de middelgrote organisaties nauwelijks of helemaal niet toegepast. Vaak hebben medewerkers en stakeholders daarom geen duidelijk beeld waar de nieuw te vormen organisatie nu precies voor staat. En.., wat precies hun rol daarin is. Wat hen ontbreekt is een gezamenlijk en gedragen toekomstbeeld.

Herken je dit plaatje: de nieuwe directie gaat meerdere malen met elkaar de Hei op, maakt een plan, komt terug in de organisatie, houdt een flitsend praatje en ditoPowerPoint en zegt dan: ‘en nu weer lekker aan de slag!’.  Zo ‘overkomt’ verandering medewerkers en geven deze noodzakelijke veranderingen onnodig veel weerstand, onrust en tijdverlies.

Dat betekent dat je naast een formele boodschap ook een verhaal nodig hebt, dat aansluit bij de wereld van jouw medewerkers. Waarom staan die elke ochtend op om naar hun werk te gaan? Bij die emoties moet je verhaal aansluiten als je wilt dat het ’klikt’.

Hoe storytelling richting geeft aan organisatieverandering

Medewerkers alleen met mooie verhalen verbinden is echter onvoldoende. Hen eigenaarschap laten nemen in het hele veranderproces is eigenlijk dé belangrijkste factor voor een succesvolle transitie. Zo ontstaat er ruimte voor een lerende organisatie. En daarmee een beter werkklimaat. De kracht van storytelling in deze verander vraagstukken is dat ze directies en veranderteams helpt. En wel om de vaak complexe boodschappen beter te structureren en over de bühne te krijgen. En —niet onbelangrijk, hen ondersteunt om medewerkers ’mee’ te krijgen.

Hoe storytelling richting geeft aan organisatieveranderingIn 8 stappen naar een nieuwe organisatie

Verhalen helpen medewerkers te motiveren om het avontuur van verandering aan te gaan. Een goed veranderverhaal zorgt immers voor emotionele engagement. In de eerste drie stappen hiertoe staat de voorbereiding hiervan centraal. Zoals het formuleren van het veranderverhaal en het formeren van een sterk veranderteam. Stap vier, vijf en zes gaan om het betrekken en enthousiasmeren van medewerkers en de teams in de organisatie bij het veranderverhaal.

De laatste twee stappen zijn gericht op het verder verankeren van het veranderverhaal in de organisatie, bijvoorbeeld door ook nieuwe medewerkers erin te trainen. En de implementatie ervan in alle communicatiemiddelen..:-)

Wat is het vertrekpunt van de verandering

 
1 –  De context kaders van de verandering bepalen;
2 –  De urgentie van de verandering duidelijk maken;
3 –  Het verander verhaal verbeteren en afstemmen tot de essentie;
4 –  Het verander verhaal vinden;
5 –  Het verander verhaal structureren;
6 –  Optimale veranderteams samenstellen en begeleiden;
7 –  Verander verhaal implementeren in de nieuwe communicatie;
8 –  Interne- en externe uitrol van de nieuwe propositie.

Wil jij net als ORAM, Landschap Erfgoed Utrecht, Amazona Ecoverf, Kenteq en ARQ/IVP ook aan de slag met een succesvolle transformatie van jouw organisatie en verander verhalen!? Maak dan ’ns een afspraak met mij voor een optimalisatie date!

Hoe storytelling richting geeft aan organisatieverandering

)


Leuk dat je dit artikel helemaal hebt uitgelezen!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.