Nieuw in NL: imagetelling | zomerinhuis.nl / communicatie+
Nieuw in NL: imagetelling | zomerinhuis.nl / communicatie+
zomerinhuis.nl / communicatie+, Eric Zomer, e-commerce, online strategie, social media strategie, art direction, creative direction, brandbuilding, brand identity, copywriting, storytelling, content management, creative concepts, web en visual design, effectieve online communicatie, online campagnes, crossmediale campagnes, social media campagnes, merk activatie, webbuilding, merk sessies, brand workshops, business strategie, communicatietrends en marketingtrends.
17870
post-template-default,single,single-post,postid-17870,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive
 

Nieuw in NL: imagetelling

Nieuw in NL: imagetelling

Bedrijven en organisaties gebruiken steeds vaker visuele verhalen i.p.v. tekst: storytelling is al enkele jaren in opkomst: wat is jóuw verhaal? Deze trend sluit aan bij de toenemende klantbehoefte aan authenticiteit en echtheid van bedrijven en het vertrouwen in de mensen die daar werken. Veel bedrijven deelden hun verhaal al op de bedrijfswebsite of social media. Maar uit de praktijk blijkt dat slechts een kleine groep geïnteresseerden de tijd neemt om deze teksten te lezen. De oplossing daarvoor is dan ook: het verhaal vertellen aan de hand van beelden..

Mensen doen graag zaken met mensen, niet zozeer met bedrijven of organisaties. Dit is terug te voeren op de basisbehoefte aan vertrouwen, zeker wanneer er een dienst wordt afgenomen van een nog onbekende organisatie. Ondanks dat gaan organisaties nog te vaak schuil achter anonimiteit, een algemene helpdesk of welkomst tekst, een contactformulier zonder dat je ziet met wie je te maken hebt. Zij laten dus zich letterlijk niet ’zien’ aan hun klanten… Bedrijven die daar verandering in brengen en beeld gaan gebruiken ipv (veel) tekst ervaren grote verschillen. In websitebezoek, merkbeleving en -ook niet onbelangrijk- een stijgende conversiecurve…

Reden daarvoor is dat een beeldverhaal eerder wordt gezien, langer wordt bekeken en – belangrijker nog – beter blijft hangen in de hoofden en harten van de kijker. Veel organisaties kiezen nu al voor grafische animatiefilmpjes om het verhaal te vertellen. Hoewel dit enorm verhelderend kan zijn, ontbreekt hierin het persoonlijke gezicht van organisaties: een verhaal dat verteld wordt door de oprichters, medewerkers of klanten in beeld. Image telling is dan ook persoonlijker en directer als dat door fotografie of video in beeld wordt gebracht.

Verder gaan we meer fotocarrousels zien, waarin meerdere foto’s gecombineerd een verhaal vertellen; Facebook heeft die optie niet voor niets onlangs toegevoegd. Het moeten dan wel de juiste beelden zijn, zorgvuldig bedacht en gemaakt om de gewenste boodschap over te brengen. Ook de zogeheten ‘hero image’ of ‘banner image’ gaan we nog meer zien: Eén groot en krachtig beeld dat in één oogopslag de boodschap samenvat of een verhaal vertelt. Met de toenemende populariteit van gesponsorde Facebook, Twitter en LinkedIn adds wordt dat ene, krachtige beeld crucialer dan ooit. Daarbij zien we dat in plaats van handgeschreven blogs er steeds meer verhalen in bewegend beeld verteld gaan worden in vlogs. Hoewel de kwaliteit en daarmee geloofwaardigheid daarvan bij velen nog te wensen over laat, maken de met zorg gemaakte vlogs een goede en persoonlijke indruk van de mensen achter het bedrijf en hun drijfveren.


Ook op zoek naar een goed voorbeeld van image telling? Maak afspraak.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.