5 voordelen van online personalisatie | zomerinhuis.nl / communicatie+
5 voordelen van on-site communicatie | zomerinhuis.nl/communicatie+
zomerinhuis.nl/communicatie+, Eric Zomer, art direction, communicatietrends, brand identity, copywriting, storytelling, creative concepts, creative direction, web + visual design, mobile + web development, effectieve online communicatie, crossmediale campagnes, marketingtrends, online strategie, social media campagnes, social media strategie, merk activatie, brandbuilding, webbuilding, e-commerce, merk sessies, brand workshops, business strategie, online campagnes
17543
post-template-default,single,single-post,postid-17543,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive
 

5 voordelen van online personalisatie

5 voordelen van online personalisatie

Veel (online)marketingcampagnes worden gemaakt voor hele specifieke doelgroepen om zo goed in te spelen op de wensen en behoeften van deze toekomstige klanten. Wat echter vaak vergeten wordt, is diezelfde afstemming ook door te voeren op de content van de website zelf. Juist daar is voor bedrijven en organisaties de meeste winst te behalen!

0

Een goede afstemming van de website op de kenmerken en of het gedrag van de gebruiker kan zorgen voor een fikse verbetering van het conversiepercentage. Soms wel tot 120% (!) Dit personaliseren van content wordt ook wel online personalisatie genoemd. Grote e-commerce partijen zoals Wehkamp en Bol.com passen deze methode al met veel succes toe en ook zomerinhuis.nl/communicatie+ gebruikt deze intelligente manier van ’conversie boosting’ voor een deel van de B-to-C klanten.

Soorten online personalisatie

Er zijn momenteel grofweg twee typen online personalisatie te onderscheiden:

AD NETWORK PERSONALISATIE – Dit is een methode die op basis van het online gedrag van bezoekers hen ’target” met voor hen relevante display advertenties die getoond worden op verschillende websites binnen één-en-hetzelfde advertentienetwerk.

ONLINE PERSONALISATIE – Dit is de methode die specifieke delen van de content van een website personaliseert c.q. afstemt op een nauwkeurig omschreven type bezoeker. Het wordt voornamelijk toegepast om de customer journey of klantreis van een bezoeker naar de website, zoveel mogelijk af te stemmen op de behoeften van deze bezoeker en wel op basis van vooraf bepaalde kenmerken en of het bestaande online gedrag van deze bezoeker.

Het is in feite de next-big-step in conversie optimalisatie van een website. Online  personalisatie is nu nog betrekkelijk onbekend, maar heeft in toepassing en conversiegroei een geweldige potentie. Niet voor niets betreffen de meeste nieuwe opdrachten bij ons bureau dit nieuwe fenomeen of andere typen van online personalisatie.

Hoe werkt Online Personalisatie

Nu klinkt dit allemaal natuurlijk geweldig (zoals met alle techniek), maar hoe werkt Online Personalisatie nu precies? De toepassing hiervan is zoals gezegd gebaseerd op een vooraf opgesteld profiel, vastgelegd in een customer journey, samen met zijn persona. Deze laatste wordt opgebouwd uit demografische, psychografische en geografische keywords. Zie dit als een zorgvuldig omschrijving van de verschillende typen toekomstige klanten op de website.

Dergelijke profielen hebben een helder gedefinieerd beeld van de diverse typen klanten van jouw bedrijf of organisatie, die je als marketeer bepaalde classificaties, economische waarden of prioriteiten kan toekennen. Deze intelligente profielen worden op hun beurt weer gekoppeld aan het zoekgedrag van bezoekers op de website. Op het moment dat één van deze profielen wordt geactiveerd door zoekgedrag en omschrijvingen die in dit profiel beschreven staan, wordt de bezoeker aan dit profiel gekoppeld. Met al gevolg dat deze bezoeker de specifieke content die aan dit profiel ’vast’ zit getoond krijgt.

zomerinhuis.nlcommunicatie+score_behavioural_marketing

Met andere woorden dit slim door ons geconstrueerde ‘algoritme’ reageert dus direct op de keywords, klikgedrag en het profiel van een bezoeker door vooraf opgestelde queries. Met als resultaat dat er precies die content wordt getoond die volledig aansluit op de interesses -en niet onbelangrijk- koopwensen van de nieuwe klant. Zo krijgt deze precies die informatie of producten te zien, waar hij of zij belang in stelt en wordt de algehele koopintentie met tenminste 30% verhoogd…

Online personalisatie is wellicht de meest efficiënte manier om de gebruikerservaring zo persoonlijk mogelijk te maken: je stemt wat een bezoeker te zien krijgt namelijk af op (eerder) bezoekersgedrag en getoonde interesse. Iedere persoon is uniek en heeft daardoor behoefte aan relevante informatie. Online personalisatie speelt direct in op deze behoefte.

Directe voordelen van Online Personalisatie

0


  1. Bedrijf/organisatie kan direct klantgerichter handelen
  2. Bedrijf/organisatie kan direct conversiegraad verhogen
  3. Bedrijf/organisatie kan direct aankoop impuls vergroten

    0


  1. De website wordt nauwelijks trager
  2. Weinig techniek vereist (slechts een klein JavaScript)
  3. Vereist weinig onderhoud

    0


0

Ik constateer dan ook dat Online Personalisatie van groot belang is voor een boeiende gebruikerservaring op elk type website en onderstreep dat dit een belangrijke rol speelt in iedere personalisatie strategie. Deze manier van personalisatie speelt grote rol bij de segmentatie van doelgroepen en het omzetten van bezoekers in commerciele waarde en dus directe omzet.

Ook op zoek naar goede voorbeelden van online personalisatie? Bel 06 55 333 510.

Gehanteerde bronnen: Forbes, Frankwatching, Retailfacts, Adformatie, Marketing online, CBS, IQonomy, NetProfiler, MarketingFacts, Marketing Insights, Mediaweb, Adweek, BusinessInsider.


Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.