
25 okt Company purpose als magneet voor (jong) talent
Medewerkers willen steeds liever werken bij betekenisvolle bedrijven. je-weet-wel.., die bedrijven die goed zijn voor mens + planeet. En.., daarover iets zinnigs hebben te vertellen. Ons werk is namelijk steeds meer een verlengstuk van onszelf. Het geeft uiting aan hoe we in de wereld staan. En vooral, hoe wij graag gezien willen worden. En in toenemende mate willen we gezien worden als mensen die niet alleen maar ’do-good’ denken. Maar dat juist ook dóen. Dat betekent dus dat we steeds minder willen werken bij bedrijven die ons niet kunnen of willen helpen om deze persoonlijke purpose te bereiken…
)
Willen we als bedrijven (jonge) gemotiveerde medewerkers triggeren om bij ons te (blijven) werken, dan is het nu zo langzamerhand wel zaak om -naast een aansprekende- ook een relevante company purpose te hebben. Belangrijk is dat dit geen ’bedtime story’ voor de bühne is, maar een bedrijfsbreed en doorleefd ijkpunt. Die iedereen in de organisatie als invoelbaar en als waardevol ervaart, en daarom als logisch Leitmotiv toepast in z’n dagelijkse werk.
Zo’n ’company purpose’ haakt vaak aan op een actueel thema of topic, dat sterk resoneert in onze maatschappij en medewerkers, en als het ware wordt ’geboost’ door een goede company narrative. Dit helpt je om zo een -geloofwaardig- verhaal neer te zetten dat relevant is voor zowel de interne als externe klant. Een dergelijk narrative is in feite het kernverhaal dat als ’kickstart’ dient van alle employer branding en je als organisatie in staat stelt om je medewerkers of klanten ’mee te nemen’ naar een of jouw nieuw toekomstbeeld. Maar, voordat zij bereid zijn om naar jou te luisteren, zal je ze eerst zelf ’ns moeten vertellen wat jouw purpose is. En waarom deze voor hen überhaupt belangrijk is…
Goede reputatie is key
Wat blijkt uit recente onderzoeken!? (2021 | 2022) Het hebben van een goede reputatie staat op de vierde(!) plaats van 20 punten die maken dat medewerkers willen blijven bij een werkgever. Kortom: hoe jouw ’werkgeversmerk’ wordt ervaren –en gedeeld op de socials– is best belangrijk. Met name generatie Z, (2000 / 2015) hecht veel waarde aan betekenisvolle bedrijfsdoelen. Zij willen bij voorkeur werken voor bedrijven die ertoe doen en duidelijk waarde toevoegen aan de wereld om ons heen.
Maar let op: ook de overige generaties zijn steeds meer geïnteresseerd in het verhaal en achterliggende motieven van een onderneming. Concluderend kan je dus gerust zeggen dat het hebben van een prikkelende purpose én het leveren van een toegevoegde waarde aan de wereld om ons heen, maakt dat je een zeer belangrijke voorsprong hebt en houdt op de arbeidsmarkt.

Leuker + meer loyaliteit
Naast dat het hebben van een purpose medewerkers en klanten motiveert, geeft het –niet onbelangrijk– jouw bedrijf een duidelijke (merk)identiteit. Iets wat in deze tijd van ’flitscommunicatie’ en serieus groeiende personeelstekorten, een groot voordeel mag heten. Het duidt namelijk niet alleen waar je als bedrijf voor staat, het geeft ook meteen weer welke mentaliteit er heerst, welke waarden er worden gehanteerd én wat je van dit bedrijf kan en mag verwachten. Dat verhoogt de loyaliteit van jouw medewerkers en maakt dat mensen -lees: klanten- graag bij je bedrijf willen horen.
Daarbij is het werken voor een bedrijf met een duidelijke purpose voor veel mensen niet alleen veel zinvoller maar daardoor ook vooral veel leuker! Eigenlijk allemaal voordelen die je in deze schaarse arbeidsmarkt goed kunt gebruiken. Toch!?

Winst niet langer op één
Je kunt je afvragen waarom juist nu een ‘purpose’ zo vaak wordt geagendeerd en zoveel (middel)grote bedrijven daaraan appelleren. Eigenlijk hoef je alleen maar goed om je heen te kijken. En te zien dat er een hoop mis met en in onze wereld. En dat daarom alleen al het maken van puur financiële winst niet langer een legitiem doel an-sich meer is voor veel bedrijven. Tijden zijn drastisch veranderd. Het maatschappelijk klimaat van nu dicteert meer en meer dat we ons om de wereld om ons heen moeten bekommeren. En daar kunnen -en moeten- MKB-bedrijven een actieve -en grote- rol in spelen!
Geen company prietpraat
Zoals eerder gezegd mag een purpose geen ’bedtime story’ zijn, noch een ronkend stukje company prietpraat. dat goed verstopt zit in de laatste alinea van het jaarverslag of in de footer van de website. Helaas maar al te vaak blijkt dit echter wel het geval. Mooie woorden om het ’do-good-gevoel’ en ego van de stakeholders en CEO te strelen. Want in de weerbarstige praktijk zie we helaas dat de meeste MKB-bedrijven nog maar al te vaak eendimensionaal bestuurd worden op basis van -daar-is-ie-weer’- aandeelhouderswaarde. En komt er van zo’n mooi verhaal of oprecht voornemen, vaak bitter weinig terecht. Wat blijkt: er worden nog teveel mooie verhalen verteld en doelstellingen geformuleerd, maar als je zuiver kritisch kijkt, zijn er maar bitter weinig bedrijven waarbij een purpose écht in de organisatie leeft. Hoe zit dat eigenlijk met de purpose van jouw organisatie?
Panklare purpose werkt niet
Herken je het plaatje: de directie gaat -meerdere- keren met elkaar de Hei op. Maakt een ge-wel-dig plan + purpose. Komt terug in de organisatie, houdt een eenzijdig emo-praatje, met een -altijd- ingewikkelde PowerPoint. En zegt dan: ‘Nou, nu weer allemaal lekker betekenisvol aan de slag!’. Zo ‘overkomt’ een purpose medewerkers. Geven de daartoe noodzakelijke veranderingen onnodig veel weerstand, onrust én vooral ook: tijdverlies. Dat betekent concreet dat je naast een formele purpose dus ook een verhaal nodig hebt, dat aansluit bij de wereld en denkbeelden van jouw medewerkers. Waarom staan die elke ochtend eigenlijke op om naar hun werk te gaan..? Bij die emoties moet je jouw nieuwe verhaal goed laten aansluiten, als je wilt dat het ’klikt’.

Gedeelde gezamenlijkheid
Medewerkers alleen met sterke verhalen verbinden is echter onvoldoende. Hen eigenaarschap laten nemen in het vinden van zo’n purpose, is eigenlijk dé belangrijkste factor voor een succesvolle transitie. Door met medewerkers, klanten en andere stakeholders hierover in gesprek te gaan bouw je een gedeelde gezamenlijkheid die iedereen kan voelen. Zij moeten namelijk hun eigen rol vinden in dit verhaal en moeten zich er uiteraard ook mee kunnen identificeren.
De kracht van storytelling in deze vraagstukken is dan belangrijk. omdat ze directies en veranderteams goed helpt om de vaak complexe boodschappen van de purpose beter te structureren én over de bühne te krijgen. En -niet onbelangrijk- hen ondersteunt om jouw medewerkers hierin ’mee’ te krijgen.
Zo ontstaat er niet alleen een integer en intrinsiek verhaal, maar vooral ook een beter en gedragen klimaat om deze nieuwe purpose te omarmen en zeg maar te ’embedden’ in het dagelijkse gedrag van de organisatie. Belangrijk voor bestaande bedrijven is dat ze dan kijken naar wie ze écht zijn en wat ze daarmee willen doen voor de wereld. En dan hebben we het niet over de aankoop van groene stroom voor het bedrijfspand..:-) Dat is purpose poverty. Een echte purpose gaat namelijk altijd over een droom. Een kompas. Op basis waarvan een bedrijf elke dag beslissingen neemt voor de onderneming.
Altijd beter
Ga dus eerst en vooral ’ns met je mensen om de tafel zitten. Zowel met mensen die al langer bij je werken, als mensen die er nog maar kort zitten. Die gesprekken zijn altijd een mooi startpunt voor een beter purpose, humeur, een betere employer branding en meteen vaak ook een beter bedrijfsresultaat..:-)
)
)
Linklist
e
McKinsey – how-the-5ps-embed-purpose-to-deliver-value
Business of Purpose – Statistics
Deloitte – Purpose driven Companies
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.