25 feb Een gepersonaliseerde gebruikerservaring geeft meer clicks én +20% conversie
15 tips voor succes met online personalisatie.
In plaats van één brede gebruikers ervaring te bieden maar nauwkeurig te focussen op het bieden van precies die ervaringen waarmee de behoefte van jouw targetgroep direct wordt aangesproken, bereik je meer. Zo’n +20% meer…
0
In conversie wel te verstaan. Daarom is online personalisatie niet langer een nice-to-have. Je bezoekers zijn steeds vaker jonge, volledige
’digital natives’, on-the-go die nu nog sneller beslissen dan ooit of ze ergens wel of geen tijd aan willen besteden. We zijn inmiddels zo gewend geraakt aan gepersonaliseerde ervaringen zoals die van Netflix, de sociale netwerken en e-mails, dat we niet langer het geduld hebben om een website door te ploegen op zoek naar die ene dienst of dat ene product. En dat dat merken we in de laatste onderzoekscijfers:
Optimaliseren is de sleutel voor een goede personalisatie strategie
Het starten met personalisatie alleen is helaas onvoldoende. Natuurlijk wil je ook goede resultaten behalen. Want de tijd die je erin steekt moet wel iets opleveren, toch!? Net als met alle andere typen campagnes
(affiliate, e-mail, advertising) is het ’live’ zetten hiervan geen garantie voor resultaten. Je moet blijven optimaliseren.
Hier de tips om een goede gepersonaliseerde ervaring neer te zetten:
}
-
Hou het overzichtelijk
Begin klein zodat je jezelf niet overspoeld met werkzaamheden. Maak daarbij gebruik van de data die je al tot je beschikking hebt zoals nieuwe en terugkerende bezoekers, verkeersbronnen, campagnes, geografische data en simpele gedragspatronen
(bijvoorbeeld tijd op de site).
}
-
Hou het eenvoudig
Begin gewoon met je bestaande klanten. Je weet namelijk het meeste over de klanten die je al hebt. Toch!? Als je net begint met personalisatie, kun je je daarbij het beste richten op bezoekers die minstens één keer eerder iets van je hebben gekocht.
}
-
Hou het kwalitatief
Zorg dat de data een goede kwaliteit heeft en dat deze recent is. Het heeft geen enkele zin om met verouderde data te werken. Vaak zijn bezoekers al weer verder dan je denkt. Neem de tijd om eerst verse
–kwalitatieve– data te verzamelen, voordat je aan de slag gaat met personaliseren.
}
-
Hou het bij feiten
Doe geen aannames over je bezoekers. Denk niet dat je op basis van de data die je hebt al weet wat ze precies willen hebben. Deel ze niet in bij slechts één categorie
(hyper-personalisatie). Geef ze altijd de mogelijkheid om ’los te komen’ van de gepersonaliseerde ervaring. Zo kunnen ze nieuwe dingen ontdekken en kun jij weer nieuwe dingen over ze leren..:-)
}
-
Hou het onder controle
Doe het niet alleen
’omdat het kan’. Ga aan de slag met personalisatie omdat je overtuigd bent van de voordelen die het kan opleveren. Ga er alleen mee aan de slag als je een strategie en een plan hebt, én de benodigde tijd en aandacht om het tot een succes te maken. Pas dan lever je echte meerwaarde aan je bezoekers.
}
-
Hou het relevant
Zorg ervoor dat jouw aanpassingen écht wat toevoegen aan de ervaring van de gebruiker. Er is namelijk veel te doen om de
‘creepy factor’ van personalisatie. Het gaat er dus niet om dat je zoveel mogelijk informatie die je weet over de bezoeker ook daadwerkelijk met hem/haar deelt. Deel alleen informatie op het moment dat het bijvoorbeeld helpt met het maken van een keuze of de juiste producten te vinden.
}
-
Hou het compact
Overdrijf niet. Met behulp van de personalisatie tools kun je veel data verzamelen en inzien. Maar dat betekent niet dat je al die data ook moet gebruiken. Suggesties tonen op basis van eerder gebruik kan bijvoorbeeld heel nuttig zijn, maar als je laat zien dat je weet welke producten ze precies hebben bekeken en hoe lang ben je te specifiek. Dan wordt het eng.
(zie boven).
}
-
Hou het meetbaar
Test alles. Elke personalisatie campagne bestaat in het begin uit een hypothese waar je een antwoord op wilt krijgen. Kies voor een berekende + meetbare aanpak en test de impact van je campagne, zoals je iedere andere aanpassing aan je site ook zou testen.
}
-
Hou het een beetje geheim
Toon de aangepaste content niet aan al je bezoekers. Houd altijd een
klein percentage bezoekers dat de originele website ziet. Zo zorg je ervoor dat je de prestaties van de aangepaste content goed in de gaten kunt houden.
}
-
Hou het in de gaten
Kijk altijd met een schuin oog naar je
analytics data. Je hebt natuurlijk wel al een idee van de resultaten die je hoopt terug te zien. Maar je weet pas of je personalisatie strategie echt effect heeft als je de resultaten ook in de gaten houdt.
}
-
Hou het afwisselend
Varieer met de aanpassingen aan de gebruikerservaring. Blijft niet hangen in één soort aanpassing op de website. Dat
beperkt de kansen die je krijgt om meer over je bezoekers te leren. Met een divers aanbod wordt het gemakkelijker om relevante content te kiezen en aan bezoekers te laten zien.
}
-
Hou het safe
Preview de aanpassingen altijd voordat je ze live zet. Maak gebruik van tools die je de verschillende bezoekerseigenschappen
(terugkerende bezoeker via tablet etc.) laat. Zo kun je zien hoe je nieuwe content er uitziet voordat je deze live zet.
}
-
Hou het succesvol
Pas je strategie regelmatig aan. Net als met alle andere marketing strategieën is ook dit er eentje die af en toe opnieuw gewogen moet worden. Je bezoekers en hun voorkeuren veranderen ook constant en daar moet je rekening mee houden. Wees dus niet bang om er iets aan te veranderen. Hoe meer je met
nieuwe ideeën experimenteert, hoe beter je vooruit kunt blijven lopen op je concurrenten.
}
-
Hou het persoonlijk
Maak het persoonlijk. En dan bedoelen we niet dat je iemand alleen bij de voornaam moet noemen. Spreek ze aan op een manier die past bij hun gedrag. Kijk wat je weet vanuit vorige aankopen, gedrag en demografische gegevens. Is bijvoorbeeld ‘je’ of ‘u’ voor deze bezoekers de beste manier van aanspreken?
}
-
Hou het vooral leuk!
Maak de ervaring ook echt leuk. Zorg dat je personalisatie niet alleen draait om het behalen van je winstdoelstellingen. Doe ook eens wat leuks voor je bezoekers. Bied
value-adds, geef een flinke korting of geef wat gratis weg.
Houd vooral ook rekening met het feit dat online personalisatie wel wat meer is dan alleen verkopen. Deze personalisatie tips bieden jouw bezoekers ook de sympathieke handvatten om zo snel en leuk mogelijk te vinden wat ze zoeken. Zodat zij in alles de ervaring krijgen dat je ze goed begrijpt en ze geen enkele reden meer hebben om nog even naar de website van je concurrent te gaan…
0
#contentstrategie #webbuilding #onlinepersonalisatie #contentcreatie #customerjourneys
)
)
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.