Een goede corporate narrative in 5 stappen | zomerinhuis.nl / communicatie+
Een goede corporate narrative in 5 stappen - zomerinhuis.nl / communicatie+
zomerinhuis.nl / communicatie+, Eric Zomer, e-commerce, online strategie, social media strategie, art direction, creative direction, brandbuilding, brand identity, copywriting, storytelling, content management, creative concepts, web en visual design, effectieve online communicatie, online campagnes, crossmediale campagnes, social media campagnes, merk activatie, webbuilding, merk sessies, brand workshops, business strategie, communicatietrends en marketingtrends.
18118
post-template-default,single,single-post,postid-18118,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive
 

Een goede corporate narrative in 5 stappen

Een goede corporate narrative in 5 stappen


Mensen gebruiken al eeuwenlang mooie verhalen en de laatste tijd gelukkig ook steeds meer organisaties. Want.., organisaties met een sterk eigen verhaal – de narrative – presenteren aanzienlijk beter dan zij die er geen hebben. Maar wat is zo’n corporate narrative nu eigenlijk? Wat maakt deze bijzonder en hoe realiseer je een overtuigende corporate narrative?

0

Een corporate narrative – of soms ook wel corporate story genoemd – is het centrale verhaal van iedere organisatie dat vanuit haar kernwaarden wordt verteld. In de narrative, die moet lezen als een spannend boek, staat wat de organisatie doet, hoe zij dat doet, waar zij vandaan komt en waar ze naartoe wilt gaan. Een dergelijke story biedt niet alleen medewerkers en klanten een krachtig leitmotiv, maar ook leveranciers en andere publieksgroepen krijgen zo meer dan houvast in de wijze waarop ze geloven in de organisatie, ervoor werken en ermee (willen) samenwerken. Een goede narrative laat zich dan ook gemakkelijk navertellen, roept emoties op, biedt herkenning voor de toehoorder en érkenning voor de verteller of afzender. Zo’n story geeft autoriteit en helpt organisaties in beleid en – niet onbelangrijk– sales, verder.

Het fijne van zo’n narrative is dat je deze altijd kunt gebruiken als meetbare start van alle communicatie voor jouw organisatie. Zo wordt het complete en vaak complexe verhaal rondom een organisatie consistent en helder maar altijd voorzien van de juiste ’markers’. Bepaald geen overbodige luxe in een tijd waarin de gemiddelde communicatie over meerdere kanalen loopt… Vaak bestaat een pakkende narrative uit één of meerdere keywords. Kernwaarden die altijd actief en herkenbaar worden gebruikt in de lopende communicatie.

Zo werkt Volvo bijvoorbeeld al jaren op overtuigende wijze met ’Veiligheid’ en Coca Cola met ’Happiness’ als centraal keyword. Bij veel organisaties met een complexere dienstverlening of ingewikkelde diensten, is het vaak niet zo makkelijk om één zo’n keyword voor de narrative te bepalen. Je ziet bij hen dan ook vaak een set keywords, die langjarig in de gehele communicatie effort worden gehanteerd om zo te bouwen aan consistente herkenning èn merkbeleving.

0

Hoe vind je de kernwaarden van je bedrijf of organisatie:

E

1  –  Wat zijn de diepere motieven en of achtergronden in hetgeen je doet of maakt?

E

2  –  Wat wil je voor anderen / klanten bereiken met hetgeen je doet of maakt?

E

3  –  Wat is de ’why’ van het ontstaan van je bedrijf of organisatie?

E

4  –  Waarom creëer je hetgeen je doet of maakt?

E

5  –  Hoe en waarom heeft dit echte impact op jouw klanten en prospects?

0

Voor Landschap erfgoed Utrecht realiseerden we een dergelijke narrative. Opgebouwd uit een set van 4 kernwaarden: open, ’hands-on’, co-creatief en optimistisch. Met deze vier voor de markt aansprekende ’ankers’ in de nieuwe narrative, hebben we naast een huisstijl, visual ID en gepersonaliseerde web omgeving, meteen ook maar de gehele on- èn offline communicatie van deze sympathieke beheerder van al het moois in de provincie Utrecht gerealiseerd. Inclusief de social media strategie en het content management.


0


Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.