Hoe laat je jouw socialmedia ook financieel renderen!? | zomerinhuis.nl / communicatie+
Sales vs. interactie | zomerinhuis.nl / communicatie+
zomerinhuis.nl / communicatie+, Eric Zomer, e-commerce, online strategie, social media strategie, art direction, creative direction, brandbuilding, brand identity, copywriting, storytelling, content management, creative concepts, web en visual design, effectieve online communicatie, online campagnes, crossmediale campagnes, social media campagnes, merk activatie, webbuilding, merk sessies, brand workshops, business strategie, communicatietrends en marketingtrends.
21777
post-template-default,single,single-post,postid-21777,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive
 

Hoe laat je jouw socialmedia ook financieel renderen!?

Hoe laat je jouw socialmedia ook financieel renderen!?

Bedrijven en organisaties zetten steeds meer in op ’sales-proven social media’

Bedrijven en organisaties realiseren zich meer en meer dat hun social media effort ook moet renderen, of tenminste meetbaar moet bijdragen aan een positief bedrijfsresultaat. Met als gevolg dat de sociale mediakanalen dan ook steeds meer veranderen van een kanaal om mensen te inspireren of een community op te bouwen, naar een goede conversie tool.

)

Bedrijven zoals KLM halen hier inmiddels al jaloersmakende bedrijfsresultaten mee en in 2024 wordt verwacht dat ook veel MKB bedrijven door middel van targeting echt meetbare (financiële) resultaten gaan halen uit hun online marketing inspanningen.

Je ziet hierin een duidelijke verschuiving van het aantal likes en reacties naar bereik en verkeer -en niet onbelangrijk- meer focus op betere sales en winstresultaten. Uit recent Nederlands onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de marketeers hier in 2024 aandacht en budget voor wilt vrijmaken.

Content wordt ‘likeable’ en de webcare wordt volwassen. Een analyse van bedrijven die hierin afgelopen jaar succesvol zijn geweest, laat overtuigend zien dat men kiest voor kwalitatieve content, in plaats van kwantitatieve.

)

Waar voorheen dus de ’socials’ alleen werden gebruikt om relaties mee te bouwen en fans te creëren op basis van organisch bereik, is dat anno nu wel even wat anders.  De ’socials’ zijn inmiddels volwassen bereiksmedia geworden, waar met gerichte targeting overtuigende resultaten worden geboekt.

Social media verwerven een steeds belangrijkere rol als communicatiekanaal in alle fases van de marketingfunnel en customer journey, waarbij ’reach’ en bereiksfrequentie cruciaal zijn. Bedrijven kijken dus (terecht) steeds kritischer naar de performance van social media als volwassen marketingkanaal.

Wat zijn de tips voor een goede social performance:

Er zijn een aantal zaken / acties te ondernemen, die belangrijk zijn om jouw social media performance te optimaliseren.

0

MAAK EEN CONTENT / COMMUNICATIEKALENDER

Dat kan een simpel Excelsheetje zijn, waarin per dag of week wordt aangegeven aan welke onderwerpen je op welk kanaal aandacht besteedt tot een met een gesophisticeerd Trello-board.

)

PLAN JE CONTENT IN

Plan je updates in! Met tools als Hootsuite en SproutSocial is het mogelijk om updates vooraf klaar te zetten (en meteen de reacties te beheren). Zo kun je content publiceren op  die momenten dat je doelgroep erop zit te wachten.

)

TARGET JE CONTENT

Op Facebook en LinkedIn kun je heel slim updates targeten. Dat wil zeggen dat je je content specifiek kunt richten op een bepaalde doelgroep.

)

MEET HET EFFECT VAN JE CONTENT

Meet en weet. Gebruik daarvoor de statistieken van de sociale kanalen zelf en voor aanvullende informatie Hootsuite en Google Analytics voor het meten van traffic naar je site.

)

Adverteren

Wil je je fanbase op Facebook, LinkedIn of Instagram snel uitbreiden en heb je een beetje budget tot je beschikking? Experimenteer ’ns met advertenties. Al met een paar euro per dag kun je in een korte periode heel gericht nieuwe fans of leads vinden.

0


>

Leuk dat je dit artikel helemaal hebt uitgelezen!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.