Hoe gebruik je social media in 2024 als sales accelerator!? | zomerinhuis.nl / communicatie+
Bedrijven realiseren zich steeds meer dat hun social effort ook een echte sales accelerator kan zijn. Ontdek hier de tips & tricks...
zomerinhuis.nl / communicatie+, Eric Zomer, e-commerce, online strategie, social media strategie, art direction, creative direction, brandbuilding, brand identity, copywriting, storytelling, content management, creative concepts, web en visual design, effectieve online communicatie, online campagnes, crossmediale campagnes, social media campagnes, merk activatie, webbuilding, merk sessies, brand workshops, business strategie, communicatietrends en marketingtrends.
18561
post-template-default,single,single-post,postid-18561,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive

Hoe gebruik je social media in 2024 als sales accelerator!?

Bedrijven en organisaties beschouwen social media steeds meer als een waardevol bedrijfs asset.

Bedrijven en organisaties realiseren zich meer en meer dat hun social media effort moet renderen. Of tenminste meetbaar moet bijdragen aan een positief bedrijfsresultaat. Als sales accelerator dus. Met als gevolg dat deze kanalen dan ook steeds meer veranderen van een kanaal om mensen te inspireren, of een community op te bouwen, naar een (hele) goede conversietool.

)
Bedrijven zoals KLM halen hier inmiddels —met de hoognodige creativiteit, jaloersmakende bedrijfsresultaten mee. En in 2024 verwacht ik dan ook dat veel MKB bedrijven, door middel van targeting en gepersonaliseerde content, écht meetbare (financiële) resultaten gaan halen uit hun online marketing inspanningen. Dat werd wel zo’n beetje tijd.., niet!? Je ziet daarbij ool een duidelijke verschuiving van het aantal likes en reacties. Naar bereik en engagement —en niet onbelangrijk, veel meer focus op prestaties en sales resultaten. Uit recent Nederlands onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de marketeers, hier in 2024 aandacht en budget voor wilt vrijmaken… Jij ook!? Content wordt gelukkig (!) zo steeds beter en ‘likeable’. En met een beetje Außdauer wordt daarmee de webcare nog sneller volwassen. Een analyse van bedrijven die hierin het afgelopen jaar succesvol zijn geweest, toont dat goed aan. Zij kiezen steeds meer voor kwalitatieve content. In plaats van kwantitatieve. Dat is goed te zien in hun dwell-time en sales results. En.., in hun reputatie groei.
)
Sales accelerator: voorwaarden en uitgangspunten om je social media te veranderen in een sales accelerator Waar voorheen ’socials’ vaak werden gebruikt om relaties mee te bouwen of fans te creëren, op basis van organisch bereik, is dat anno nu wel even wat anders..:-)  De ’socials’ zijn inmiddels volwassen bereiksmedia geworden. Waar met gerichte targeting, gepersonaliseerde ’candy’ content zeer overtuigende resultaten mee worden geboekt. Social media verwerven zo een steeds vitalere rol als communicatiekanaal. Welbeschouwd in alle fases van de marketing funnel en customer journey! Waarbij ’reach’ en ’bereiksfrequentie’ altijd cruciaal zullen zijn. Maar de kwaliteit daarvan —-HuuZaahH, steeds doorslaggevender wordt. Bedrijven kijken dus (terecht) steeds kritischer naar de gehele performance van hun social media messaging. En dat kan ik alleen maar beamen. Of toejuichen..:-) Sales accelerator: quote over - om je social media te veranderen in een sales accelerator

Hier wat simpele, maar zeer concrete tips om jouw social effort te veranderen in een echte sales accelerator:

)

0

MAAK EEN CONTENT / COMMUNICATIEKALENDER

Om te beginnen kan dat een simpel Excel-sheetje zijn. Waarin per dag —of week, wordt aangegeven aan welke onderwerpen, met wie, met welke content, op welk kanaal aandacht wordt besteedt. Tot en met een zeer uitgebreid Trelloboard… De keuze en o.a. de tijdinvestering daarin is aan jou. Maar bedenk dit: eenmaal begonnen is het altijd lastig om te stoppen. Niet omdat het makkelijk is. Maar vrijwel altijd omdat je ervaart dat het zo goed lukt!

)

PLAN JE CONTENT IN

Plan je updates in! Met tools als Hootsuite en SproutSocial en steeds meer ’time management’ functies op o.a. LinkedIn, is het mogelijk om updates vooraf klaar te zetten (en meteen de reacties te beheren). Zo kun je content publiceren op die momenten dat je doelgroep het wenselijk vindt. Handig… Bijvoorbeeld als je even een weekendje weg wilt, of wat langere tijd een sabbatical neemt..:-)

)

TARGET JE CONTENT

Op Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn kun je heel slim updates targeten. Dat wil zeggen dat je je content specifiek kunt richten op een bepaalde doelgroep. Van jouw keuze dus. Zo kan je met enige voorbereiding een goed ingerichte en —qua timing en content, een effectieve campagne of news flight publiceren. Verdiep je dus goed in de ambities en interesses van je target groep. Dat is altijd het begin van goede en succesvolle communicatie. Maar dat wist je al. Toch!?

)

MEET HET EFFECT VAN JE CONTENT

Meet en weet. Gebruik daarvoor de statistieken van de sociale kanalen zelf. En voor aanvullende informatie Hootsuite en / of Google Analytics. In dit geval voor het aanvullende meten van traffic naar je website. Dat meten kan je zo makkelijk —of ingewikkeld, maken zoals jezelf of jouw organisatie aankan. C.q. wilt. Mijn tip: hou ’t klein en overzichtelijk. Of iets anders gezegd: begin klein en maak jezelf vertrouwd met deze manier van werken. Je zal zelf ervaren dat je in de loop van de tijd, steeds bedrevener wordt in het beheren —en beheersen, van de tools. En je behoefte aan meer data..:-)

)

VERSPREID JE CONTENT

Wil je je fanbase op LinkedIn, TikTok of Instagram snel uitbreiden..!? En heb je een beetje budget tot je beschikking? Experimenteer dan ’ns met advertenties of sponsored publicaties etc. Al met een paar euro per dag kun je in een korte periode heel gericht nieuwe fans of leads vinden.

)

0

Wil je ook aan de slag met het verbeteren van jouw social media effort!?

Bekijk dan alle social cases of -beter nog- maak met mij een afspraak voor een optimalisatie date!

0


)

)


Leuk dat je dit artikel helemaal hebt uitgelezen!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.