Waarom online personaliseren zo’n succes is | zomerinhuis.nl / communicatie+
zomerinhuis.nl/communicatie+ | Waarom Behavioural marketing zo’n succes is
zomerinhuis.nl/communicatie+, Eric Zomer, art direction, communicatietrends, brand identity, copywriting, storytelling, creative concepts, creative direction, web + visual design, mobile + web development, effectieve online communicatie, crossmediale campagnes, marketingtrends, online strategie, social media campagnes, social media strategie, merk activatie, brandbuilding, webbuilding, e-commerce, merk sessies, brand workshops, business strategie, online campagnes
17394
post-template-default,single,single-post,postid-17394,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive
 

Waarom online personaliseren zo’n succes is

Waarom online personaliseren zo’n succes is

Online marketing wordt weer persoonlijk… Het is namelijk geweldig om te weten wie je klant is, maar weten hoe hij of zij zich gedraagt is zo mogelijk nóg wat interessanter… Klantprofielen, demografie en zelf opgegeven voorkeuren vertellen veel over de interesses of motieven van een prospect of klant. Maar het on-site gedrag van hen laat dit direct zien. Toont aan waarin zij geïnteresseerd zijn en biedt concrete insights in hun browse gedrag, interessevelden en —niet onbelangrijk, product voorkeuren. Het inspelen op dit klantgedrag met behulp van online personalisatie is steeds makkelijker. Je kunt het nu al gericht inzetten om je marketingresultaten te verbeteren.

2

Meebewegen met de bezoeker: informatie & presentatie
Wanneer we spreken van online personalisatie, heeft dit betrekking op de methode waarmee het bezoekersgedrag van een website wordt vastgelegd, met als doel met deze verzamelde informatie zo relevant mogelijke content aan de betreffende gebruiker op de website te tonen. Dit type targeting wordt dus uitgevoerd op website niveau. Vanaf het moment dat de bezoeker op de website komt, worden er gegevens verzameld en voor zover mogelijk wordt dan direct(!) de voor de bezoeker relevante content getoond. Door het gedrag van hen te volgen en te analyseren, kan er dus relevante of leuke content worden getoond op basis van hun persoonlijke voorkeuren.

2

Gedrag voorspellen en erop reageren
Dat betekent dat we ons allereerst een voorstelling moeten maken van het gedrag van onze bezoekers. En moeten deels voor de klant gaan ’denken’ zonder dat dit bij hen frustratie oplevert. Hiertoe worden ondermeer cookies geplaatst op de computers van internet-gebruikers, kleine tekstbestandjes die het surfgedrag registreren. Aangezien de daaruit voortkomende content weergave op persoonlijke voorkeuren is gebaseerd, is zij vele malen effectiever en scoort aanzienlijk hoger op conversie.
’Zoek, browse- en clickgedrag staat in directe relatie tot toekomstige aankoopmogelijkheden, intentie en interesses, hoe gaaf kan dat zijn!
De bezoeker beter herkennen —en bedienen, door de juiste data te registreren is bijzonder succesvol. Want: gedragsdata zijn heel voorspellend voor toekomstig gedrag en beslis patronen. Daarbij zijn gedragsdata een goede indicatie van toekomstige activiteiten op weg naar een aankoop. De inmiddels welbekende ’customer journey’. Het waarnemen en vastleggen van dit gedrag is noodzakelijk bij behavioural marketing. In een specifieke web sessie kun je bijvoorbeeld precies zien welke acties een bezoeker (zoeken, werken bij, klachten) op de website uitvoert. Dat levert een uitgebreider klantprofiel. Want het kijken naar contacten en gedrag geef allerlei signalen en aanwijzingen. Die direct omgezet kunnen worden naar informatie in de database en daarmee de juiste weergave van content bij een specifieke bezoeker!

2

zomerinhuis.nlcommunicatie+score_behavioural_marketing
Gedrag en klantprofiel: een sterke combinatie
Het aanvullen en verfijnen van klantdata door gedragsdata, wordt ook wel profileren en verrijken genoemd. En daar is goede reden voor. Door te leren over de klant wordt de customer experience een rijkere ervaring. Hoe meer klant + gedragsdata beschikbaar zijn voor marketing, hoe relevanter de communicatie voor je klant of prospect. Dus niet alleen relevant voor de ontvanger omdat hij er meer waarde uit haalt, maar ook voor het merk en de organisatie. Want door inzet van deze klant + gedragsdata is er een grotere kans op conversie en neemt de gemiddelde waarde per verkoop aantoonbaar toe. Als betere klant data positieve invloed heeft op de resultaten, lijkt het logisch om niet alleen te investeren in het bereiken van nieuwe contacten, maar vooral in het verrijken en inzetten van data van die contact. Toch!?

)

)

Leuk dat je dit artikel helemaal hebt uitgelezen!

Geen reactie's

Geef een reactie