Waarom verhalen delen met LinkedIn Stories!? | zomerinhuis.nl / communicatie+
Waarom verhalen delen met LinkedIn stories!? | zomerinhuis.nl - communicatie+
Zomerinhuis.nl/communicatie+, Eric Zomer, art direction, communicatietrends, brans identity, copywriting, storytelling, creative concepts, creative direction, web and visual design, effectieve online communicatie, crossmediale campagnes, marketingtrends, online strategie, social media campagnes, social media strategie, merk activatie, brandbuilding, webbuilding, e-commerce, merk sessies, brand workshops, business strategie, online campagnes
19562
post-template-default,single,single-post,postid-19562,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive
 

Waarom verhalen delen met LinkedIn Stories!?

Waarom verhalen delen met LinkedIn Stories!?

LinkedIn Stories is dé nieuwste feature van LinkedIn. Hiermee kan je net als op andere sociale media snel updates geven met een foto of video. Een story staat 24 uur en verdwijnt daarna weer. Vooralsnog is deze feature alleen beschikbaar in NL voor persoonlijke profielen, al wordt de functie langzaamaan ook beschikbaar voor bedrijfsprofielen. Maar, wat zijn Stories nu precies en hoe kun jij als professional deze inzetten?

Authentiek + beeldvullend

Net als Snapchat, Instagram en Facebook is dus nu ook Linkedin begonnen met het delen van verhalen en Twitter is aan het experimenteren of het iets dergelijks zal toevoegen aan het platform. Als op al deze social-platformen zijn de Stories op LinkedIn tijdelijke verhalen die 24 uur zichtbaar zijn en daarna vanzelf verdwijnen. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je de LinkedIn Stories alleen ziet én kunt uploaden op de mobiele app. Zorg dus dat je deze hebt gedownload voordat je van start wilt gaat.

De kracht van deze Stories zit ’m in het feit dat ze authentiek zijn én beeldvullend. Zorg er dus voor dat als jij een foto of video wilt delen dat je het verticale formaat aanhoudt en qua insteek een meer persoonlijk verhaal kiest. Daarnaast spelen stories natuurlijk in op FOMO, omdat deze morgen alweer is verdwenen. .:-)

In Stories kun je zowel foto’s als video’s plaatsen. De maximale lengte van video is 20 seconden. Door linksboven te klikken op het plusje bij ‘uw verhaal’ kun je deze toevoegen. Zodra je media hebt geüpload, zie je de mogelijkheid om iemand te taggen en je kunt eventueel tekst of een sticker toevoegen. Direct nadat je jouw eigen story hebt geplaatst kunnen kijkers hierop reageren. Deze berichten komen direct terecht in jouw privé-inbox. Ook kun je natuurlijk zien wie jouw stories heeft bekeken. Let wel: je kunt alleen reageren op stories van jouw eerste graad connecties, je kunt niet reageren op stories van media. Ook de LinkedIn-redactie zal de Stories-functie actief gaan gebruiken om content te delen.

Welke content is geschikt voor Stories?

LinkedIn is een zakelijk platform dus zorg ervoor dat je relevante maar persoonlijke content plaatst, liefst in een professionele context. In de afgelopen tijd heb ik van alles de revue zien passeren in Stories, van vakantiefoto’s tot smoothierecepten… Zorg er dus voor dat je meer achtergronden en persoonlijke insights als content plaatst. Ook spam voor jouw producten of diensten zou ik zondermeer achterwege laten. Dat wekt veel irritatie. Maar tsja.., wat dan wel?

Contentideeën voor LinkedIn Stories

 
  • Sneakpeak van een nieuw product of nieuwe dienst
  • Kijkje achter de schermen van je bedrijf
  • Tips & tricks vanuit je vakgebied
  • Actuele projecten of werk
  • Aankondiging van een evenement of online training
  • Medewerkers voorstellen
  • Vragen stellen via polls

)

Plussen en minnen

De meningen over de nieuwe functionaliteit LinkedIn Stories zijn nu nog wat verdeeld. Persoonlijk ben ik als liefhebber van storytelling marketing geïnteresseerd in deze functie, want het geeft eenieder de mogelijkheid om op een creatieve en meer informele manier, content te sharen. Ik zie stories dan ook als een cross-over tussen ’artikelen’ op LinkedIn en Instagram. Het geeft bijvoorbeeld bedrijven en organisaties met een purpose, betere lange termijn mogelijkheden om met hun ’Why’ te communiceren.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook nu al ’Story-Bashers’. Die Stories allemaal veel te soft en te ’Facebook-achtig’ vinden. Dit geeft eigenlijk precies aan, dat er qua content nog wel het één-en-ander geëxperimenteerd moet worden.

 

Wil je meer weten over Stories of over een goede social media strategie?

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.