11 jan 20 communicatie + contentcreatietips voor 2021
In dit nieuwe jaar met weer een lockdown, thuiswerk en thuisblijven zijn we meer dan ooit online actief. Logisch, want als mens zoeken we niet alleen verbinding met elkaar, maar hebben we ook weer massaal de digitale highway naar producten en diensten gevonden.
In dit nieuwe jaar met weer een lockdown, thuiswerk en thuisblijven zijn we meer dan ooit online actief. Logisch, want als mens zoeken we niet alleen verbinding met elkaar, maar hebben we ook weer massaal de digitale highway naar producten en diensten gevonden. Daarom de interessantste trends van content marketing in 2021 op een rij:
Verdeelde samenleving, gedeelde toekomst – trend 1
Onze samenleving kent steeds meer kloven en tegenstellingen en verandert daarbij in een ongekend tempo, wat het lastig maakt om als merk of organisatie succesvol te bouwen aan gedeelde, of beter gezegd: samen doorleefde waarden. Want we zitten weliswaar allemaal wel lekker in onze eigen en veilige bubble, maar als organisatie zou je juist nu ook een goede connectie moeten maken met –andere– targetgroepen. Hen ’meenemen’ in de narrative van je organisatie, de motieven en achtergronden en hen zo overtuigend voor je winnen. Met de juiste content creatie en personalisatie tools kunnen we deze ’andere bubbels’ niet alleen beter bereiken maar veel beter nog: beraken + bewegen.
prioDat betekent in 2021 dus niet alleen verdieping in de eigen bubbel, maar óók de verdieping en connectie te zoeken (en vinden) in de andere bubbels. Door onderzoek en opgedane insights, te verbinden met customer journey maps en de opbrengst hiervan te ’vertalen’ naar concreet toepasbare Client-Content Sets. Zodat je effectief met hen kunt communiceren. De juiste middelen hiervooor zijn online personalisatie in combinatie met corporate storytelling. Specifieke content dus, gebaseerd op de interesses en ambities van goed gedefinieerde persona’s.
0
To do
1 – Zichtbaar maken en analyseren van het in- en externe krachtenveld;
2 – Opvattingen, issues, waarden en gedragingen van stakeholders en publieke opinie, door monitoring en door omgevingsanalyses ’op de radar’ zetten;
3 – Agenderen van thema’s door middel van stakeholder management, issuemanagement en reputatiemanagement;
4 – Zoek naar alignment en harmonie met de omgeving;
5 – Het waardegedreven verhaal (de narrative) van de organisatie tot leven brengen, door inzet van storytelling, beeldregie, interactie en events.
0
E
Technologie als bondgenoot – trend 2
Deze trend, focust op onze affiniteit met technologie. Of beter gezegd: de eigen kennis van online technologie. Want; jarenlang lieten we technologie aan specialisten over. Die communicatievraagstukken, dan ook ’technisch’ benaderden. Met als resultaat: nu niet precies de meest empathische danwel inspiratievolle manier van communiceren… Maar, de technologie ontwikkelt zich razendsnel en zorgt ervoor dat we steeds sneller, gerichter én effectiever in staat zijn, om onze klanten te bedienen. Reden te meer om onszelf te verdiepen in deze technologie. Om zo zelf de optimale afweging te kunnen maken, welke middelen het beste zijn in te zetten en welke datasets te gebruiken.
0
To do
6 – Actuele kennis van technologie en maatschappelijke dilemma’s opdoen en competenties ontwikkelen;
7 – Nieuwe technologische mogelijkheden inzetten waar mogelijk en nodig. Steeds vaker één-op-één, soms one-to-many en via steeds meer kanalen;
8 – Optimaal gebruik maken van beschikbare data, informatie en analyse met algoritmen en samenwerking andere disciplines in de organisatie.
0
Beheers de belevingswereld – trend 3
De beleving van de klant staat al jaren centraal. Dit is dus op zich geen nieuwe trend, maar eerder een trend die snel blijft veranderen. Want; de mogelijkheden worden groter en de klantervaring / beleving wordt –geloof me nu maar– alleen maar belangrijker. Communicatie wordt daarmee allesomvattend: van tekst en beeld, tot filmische beleving.
Maar met de juiste combinatie van customer journey, inzichten uit de markt én personalisatie technologie, zijn we nu beter dan ooit toegerust om hen te bereiken + te beraken. Daarvoor zijn authenticiteit + persoonlijkheid een randvoorwaarde. Online personalisatie is hierbij cruciaal.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.