Uniciteit corporate image steeds belangrijker | zomerinhuis.nl / communicatie+
Uniciteit corporate image steeds belangrijker | zomerinhuis.nl / communicatie+
zomerinhuis.nl / communicatie+, Eric Zomer, e-commerce, online strategie, social media strategie, art direction, creative direction, brandbuilding, brand identity, copywriting, storytelling, content management, creative concepts, web en visual design, effectieve online communicatie, online campagnes, crossmediale campagnes, social media campagnes, merk activatie, webbuilding, merk sessies, brand workshops, business strategie, communicatietrends en marketingtrends.
17838
post-template-default,single,single-post,postid-17838,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive
 

Uniciteit corporate image steeds belangrijker

Uniciteit corporate image steeds belangrijker

Bedrijven en organisaties gebruiken steeds meer unieke beeld(reeksen). Want: online communicatie is booming en het gebruik van beeld daarmee ook. De toepassing van stockfotografie heeft helaas tijdens de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Vooral bij bedrijven die snel en veel materiaal nodig hebben of hier weinig budget voor willen of kunnen vrijmaken. Onbedoeld bijeffect is dat klanten inmiddels stockfoto’s zo nietszeggend en inwisselbaar vinden, dat zij naar inspiratievere merken en organisaties switchen.

 

Een goede visual ID bepaalt dus voor zo’n 50% hoe wij een merk of organisatie ervaren. Niet zo vreemd dus dat ik daar zelf veel tijd en aandacht aan besteed. Zodat alle opgebouwde merkwaarden van mijn organisatie ’verzilverd’ worden in precies dat design, dat 100% op mijn doelgroep of klantenkring aansluit. Als je wilt laten zien wie jij bent als bedrijf, wie er werken of hoe je werkprocessen eruit zien, is dat niet of nauwelijks met stockfotografie uit te drukken. Simpelweg omdat deze zaken zo uniek zijn; het laten zien van die unieke kenmerken vraagt haast per definitie om maatwerk.

 

 

Gezien de toenemende behoefte aan authenticiteit, uniciteit en persoonlijk contact met organisaties verwacht ik daarom een grote groei in eigen fotografie en video producties. Die zullen bestaan uit een mix van professioneel en eigen materiaal of video’s op Facebook, Instagram of Pinterest. Door het toenemend gebruik van organisaties van social media, laten medewerkers, bedoeld of onbedoeld ook een stukje van de organisatie zien waar zij werken. Uit onderzoek blijkt dat 41% van hen op deze manier een bijdrage levert aan de ’employer brand’ en daarmee de identiteit van een bedrijf.

Het bedenken en uitdragen van een geloofwaardig + consistent beeld over de organisatie, wordt dan ook een van de belangrijkste uitdagingen van marketingcommunicatie adviseurs en brandmanagers de komende jaren. Zeker nu de kanalen waar zij over beschikken zo versnipperd raken. Hoe groter het bedrijf, hoe lastiger dat in de hand te houden is en hoe groter het risico van ’beeldverrommeling’. Steeds meer organisaties zullen daarom ook inzien, dat in aanvulling op het verwoorden van de ‘tone of voice’ ook het verbeelden van de ‘tone of visual’ noodzakelijk is. Daarom ook zullen beeldbanken, visual ID’s en marketing toolkits belangrijk gaan worden om de juiste look & feel van de organisatie te bepalen en -niet onbelangrijk- te handhaven. Zodat iedereen deze beelden kan gebruiken bij posts, presentaties of artikelen die op internet verschijnen. Alleen zo kan de verrommeling in beeldvorming die onbedoeld door het eigen personeel wordt veroorzaakt beperkt blijven.

 

 


 

 

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.