zomerinhuis.nl / communicatie+ | Stappenplan naar sales succes | zomerinhuis.nl/communicatie+
Stappenplan naar sales succes | zomerinhuis.nl/communicatie+
zomerinhuis.nl/communicatie+, Eric Zomer, art direction, communicatietrends, brand identity, copywriting, storytelling, creative concepts, creative direction, web + visual design, mobile + web development, effectieve online communicatie, crossmediale campagnes, marketingtrends, online strategie, social media campagnes, social media strategie, merk activatie, brandbuilding, webbuilding, e-commerce, merk sessies, brand workshops, business strategie, online campagnes
17158
post-template-default,single,single-post,postid-17158,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Stappenplan naar sales succes

Stappenplan naar sales succes

Het medialandschap (tv, radio, social media, billboards, banners, on + offline advertenties, apps etc) van NL is nooit tevoren zo ’vol’ en versnipperd geweest. Daardoor kunnen eigenlijk alleen nog de grootmerken en dito organisaties breed communiceren op alle communicatie kanalen, sociomedia kanalen incluis. De voornaamste voorwaarde hiervoor is meer en meer het hebben van een omvangrijk communicatiebudget. De merken en aanbieders die dat echter niet hebben -en dat zijn de meeste- moeten dan ook op een slimmere wijze de wegen zien te vinden om toch tot effectieve communicatie te komen. En zo hun diensten of producten onder de aandacht van hun afnemers te brengen.

 

Veel kleinere merken en organisaties zijn vanwege budgettaire kortingen gedwongen ’doe-het-zelvers’ geworden in het initiëren en bedenken van hun communicatie. Met wisselend succes… Wat blijkt is dat namelijk de meeste bedrijven en organisaties -zonder communicatie afdeling- deze vitale taak onderbrengen bij een werknemer die dat leuk vind of ’wel-’ns-iets-gedaan‘ heeft met communicatie… Met als bijkomend gevolg dat veel van deze bedrijven structureel toch veel geld uitgeven aan communicatie, maar daarvan niet de maximale revenuen incasseren. Slechts weinigen van hen zijn op de lange termijn echt succesvol in het vergroten van hun sales- of lead generation. Dit komt voornamelijk omdat er zonder enige planmatigheid, strategie, keuzen èn de juiste uitgangspunten gecommuniceerd wordt. Plat gezegd: 65% van communicerend NL rommelt maar wat aan en laat het sales succes afhangen van het enthousiasme en onderbuikgevoel van een nauwelijks daartoe geëquipeerde medewerker.

Weer grip op eigen communicatie

Om weer grip te krijgen op de effectiviteit van je communicatie is het van belang een aantal stappen daarin te ondernemen. Om te beginnen zul je jouw communicatie behoefte moeten ’embedden’ in Strategie, met wie wil ik communiceren en waarom. Planmatigheid, met welke unieke communicatie kenmerken ga ik met mijn doelgroep in dialoog en wanneer. Keuzen, welke on en offline communicatie kanalen zijn het meest effectief om mijn doelgroep te bereiken en Doelstellingen, met welke (financiële) parameters wil ik succesvol zijn in mijn communicatie effort.

Als deze uitgangspunten zijn bepaald zijn er nog wat zaken nodig: om te beginnen interne commitment oftewel de wil, bemensing èn skills, om hier structureel aan te kunnen blijven bijdragen. Bij gebrek daaraan is het een overweging om -een deel daarvan- bij een externe partij in te kopen. Maak over de effectiviteit daarvan desnoods financiële afspraken of prestatiecontracten.

Waarom kiest een klant voor jouw merk of organisatie

Daarnaast zijn veel bedrijven en organisaties zich niet volledig bewust van hun ’merkgevoel’. Ofwel hoe ervaart de klant van hen factoren als uitstraling, betrouwbaarheid en bijvoorbeeld service in hun dienstverlening. Veel bedrijven en organisaties communiceren vandaag de dag, zonder zich al teveel te verdiepen in deze voor hen belangrijke merk- of communicatieve waarden. Ze realiseren zich onvoldoende dat klanten kunnen -en willen- kiezen. Dit omdat er altijd meerdere aanbieders actief zijn rondom één-en-dezelfde soort dienstverlening of product.

Kort gezegd zullen deze klanten altijd voor een aanbieder kiezen, die zij het meest sympathiek of kundig vinden binnen het type dienstverlening of product dat zij (online) zoeken. Dit betekent concreet dus dat diegene die er in communicatie het beste in slaagt hen daarin te overtuigen, vaak ook de meeste klanten pakt. En dat heeft in dit geval dus niets te maken met de hoeveelheid in communicatie boodschappen. Of de investering daarin. Maar steeds vaker met de vind- en herkenbaarheid.., èn most-of-all: uniciteit!

De kracht van een goede Brand ID

Succesvolle bedrijven hebben (bijna) allemaal een goede Brand Identity afgekort: BrandID. Dit is een weloverwogen pakket strategisch gekozen communicatie uitgangspunten, die zij consequent en langjarig inzetten in alle communicatie. Zo’n BrandID is bepaald geen ’rocket-science’. Het bestaat uit een viertal vaste componenten die ’bij-elkaar-opgeteld’ voornamelijk de impact en effectiviteit van de totale communicatie inspanning bepalen.

We willen allemaal meer sales. In de race daar naar toe vergeten we echter ons eigen belang en belangrijker nog: dat van onze klanten

 

4 pragmatische stappen naar succesvolle sales

Laten we beginnen bij de belofte van jouw bedrijf. Want.., elk succesvol merk communiceert–zoals eerder gezegd- met één heldere en unieke belofte richting haar klanten en prospects. Zodat we haar naam altijd binnen de context van deze belofte gaan onthouden. En.., na een tijdje deze belofte ook als belangrijkste toegevoegde waarde gaan ’ervaren’, waarderen en terugkoppelen.

Dit betekent concreet dat jouw bedrijf een voor jouw markt unieke belofte nodig heeft, die de toegevoegde waarde hiervan onderstreept. Dus, vanuit jouw missie en doelstellingen vertellen ’waarin-we-geloven’ en wat we daarmee willen realiseren voor klanten. Daarnaast is er de tone-of-voice: ofwel ’hoe-vertellen-we-het verhaal’ van jouw bedrijf. Een compacte content set met aanwijzingen voor iedereen die schrijft over jouw product of dienstverlening. Helder en eenduidig. Dan is er nog de tone-of-visual: een vooraf bepaalde set foto’s, illustraties of visuals, die de belofte van jouw bedrijf een duidelijke visuele onderbouwing geeft en last-but-not-least, hebben we de look-and-feel: dit is de algehele uitstraling die ontstaat, als we de belofte, tone-of-voice èn de tone-of-visual samenvoegen in de communicatieboodschap.

zomerinhuis.nl-communicatie+score_succesvolle_multichannel_campagnesSucces van crossmedia campagnes

Als we deze stappen gerealiseerd hebben zijn we klaar om te gaan communiceren. Als laatste is het dan verstandig om na te denken op welke communicatie kanalen (internet, sociomedia, krant, bladen, radio etc) uw boodschap het beste wordt ’opgepikt’ door jouw doelgroep. Als dat in kaart is gebracht kun je gaan budgetteren en zo bepalen hoeveel maximaal mag worden uitgeven aan een doelmatige communicatie effort.

Goed om hierbij te weten is dat als je op een slimme manier deze kanalen aan elkaar koppelt met één-en-dezelfde boodschap, visual, afzender en bijvoorbeeld een internetadres of response nummer, je veel betere (sales) resultaten genereert. Dat heet in vakjargon: crossmediaal reclame maken. Dus door meerdere kanalen, met één-en-dezelfde boodschap en visual, in tijd overlappend in te schakelen, wordt de effectiviteit van jouw actie of boodschap vele malen groter. Anders gezegd: je verkoopt 10 x beter…

Duurzame investering

De keuze voor deze uiterst effectieve wijze van reclame maken is eigenlijk wel voor alle typen bedrijven en organisaties geschikt. Maar er is een ’catch’. Je zult je terdege moeten beseffen dat deze structurele manier van reclame maken een duurzame inzet van jou en je bedrijf vraagt. Op operationeel èn financieel vlak. En dat lijkt in een opkrabbelende markt wellicht niet eens zo’n slechte overweging. Toch!?

 

 

Ook op zoek naar voorbeelden van geslaagde cross-media campagnes? Kijk op Pure Energie

 


0

Bekijk alle marketing trends op zomerinhuis.nl/communicatie+

 


 

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.