Tell don’t Sell! | zomerinhuis.nl / communicatie+
Tell don’t Sell! | zomerinhuis.nl / communicatie+
zomerinhuis.nl / communicatie+, Eric Zomer, e-commerce, online strategie, social media strategie, art direction, creative direction, brandbuilding, brand identity, copywriting, storytelling, content management, creative concepts, web en visual design, effectieve online communicatie, online campagnes, crossmediale campagnes, social media campagnes, merk activatie, webbuilding, merk sessies, brand workshops, business strategie, communicatietrends en marketingtrends.
17923
post-template-default,single,single-post,postid-17923,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive
 

Tell don’t Sell!

Tell don’t Sell!

Bedrijven en organisaties moeten zoeken naar het Wow-effect van hun product of dienstverlening. Want: organisaties met een sterke eigen corporate story presteren vele malen beter dan organisaties die er geen hebben. Maar wat is een corporate story nu eigenlijk? Wat maakt deze nu ècht bijzonder?

Een corporate story is het centrale verhaal van de organisatie dat vanuit de kernwaarden van de organisatie wordt gecreëerd. In deze corporate story staat wat de organisatie doet, hoe zij dat doet, waar zij vandaan komt en waar ze naartoe gaat. De corporate story biedt medewerkers, klanten, leveranciers en andere publieksgroepen houvast in de wijze waarop ze geloven in de organisatie, ervoor werken en ermee samenwerken. Een goede corporate story laat zich gemakkelijk navertellen, roept emoties op, biedt herkenning voor de toehoorder en érkenning voor de verteller.

Een groot verschil tussen corporate storytelling en een ‘gewoon’ verhaal, is dat corporate storytelling, als het goed is, inhaakt op een groot, overkoepelend thema. We noemen dit ook wel het ‘corporate narrative’. Denk aan Volvo, dat ‘veiligheid’ hanteert als corporate narrative. Alle losse verhalen, haken in op het thema veiligheid. Zo’n ‘corporate narrative’ maakt corporate storytelling schaalbaar. Elk individueel verhaal versterkt als het ware de kernboodschap. Een uitstekend startpunt voor je eventuele zoektocht naar je corporate narrative is het achterhalen van het ‘why’ van jouw bedrijf. Waarom doen jullie wat jullie doen? Wat is het bestaansrecht van jouw organisatie? Deze purpose-driven marketing begint met vragen waarin je antwoord geeft op onderstaande vragen.

Hoe vind je de ’why’ van je bedrijf of organisatie:
     –  Wat zijn de diepere motieven en of achtergronden in hetgeen je doet of maakt?
     –  Wat wil je voor anderen / klanten bereiken met hetgeen je doet of maakt?
     –  Wat is de ’why’ van het ontstaan van je bedrijf of organisatie?
     –  Waarom creëer je hetgeen je doet of maakt?
     –  Hoe en waarom heeft dit echte impact op jouw klanten en prospects?

Werken aan geloofwaardigheid is een goede strategie. Geloofwaardigheid ligt grotendeels in je identiteit, de essentie van je organisatie, en bovenal in je purpose, het hogere doel, of – om met Simon Sinek te spreken – je why. De Golden Circle van Sinek kun je heel goed gebruiken in je content mapping. Verwerk je why, how, what in de contentplanning om in de juiste fase de juiste informatie te geven.

Zo creëer je een overtuigend verhaal met een leuke ’catch’: In zakelijke markten heb je te maken met meerdere beslissers. Een purpose heeft de leuke eigenschap dat deze een diepere emotie raakt, die voor veel mensen dezelfde is. Of je nou financieel, IT of sales manager bent, een echte purpose overstijgt ieder rationeel argument. Marketingtechnisch kun je ‘t eigenlijk niet krachtiger krijgen.


Ook op zoek naar een geslaagde corporate story? Maak afspraak.

0

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.