Hoe optimaliseer je jouw bestaande website!? | zomerinhuis.nl / communicatie+
Je website optimaliseren. Dat willen we allemaal toch!? Maar hoe bereik je dat? Bekijk 7 concrete stappen die iedere website 100% verbeterd...
zomerinhuis.nl / communicatie+, Eric Zomer, e-commerce, online strategie, social media strategie, art direction, creative direction, brandbuilding, brand identity, copywriting, storytelling, content management, creative concepts, web en visual design, effectieve online communicatie, online campagnes, crossmediale campagnes, social media campagnes, merk activatie, webbuilding, merk sessies, brand workshops, business strategie, communicatietrends en marketingtrends.
20415
post-template-default,single,single-post,postid-20415,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive

Hoe optimaliseer je jouw bestaande website!?

Een beter presterende website, of je website optimaliseren. Dat willen we allemaal wel, toch!? Maar hoe en waarmee bereik je dat? Bekijk daarvoor mijn 7 structurele stappen, die iedere website 100% verbeterd.

Een geoptimaliseerde website betekent voor iedereen net iets anders. Voor de één is dat: beter worden gevonden en meer bezoekers. Voor de ander: meer conversie en meer omzet. Zeg ’t maar! Op basis van allerlei data help ik je te identificeren waar jouw kansen liggen voor het optimaliseren van de conversie van je website. Samen stellen we doelen, testen en experimenteren we en analyseren we de uitkomst. Met deze manier van werken zorg ik voor een direct merkbare website verbetering.

Daarbij laat de optimalisatie van je website veel overbodig en hinderlijk werk, zomaar verdwijnen. In een aantal simpele stappen —samen met mijn 7 tips, realiseer je meer zichtbaarheid van je bedrijf of organisatie. Met beduidend minder werk en (veel) meer zichtbaarheid en conversie. Maar met welke werkzaamheden onderhoud en optimaliseer je jouw website nu het beste? Het sleutelwoord daarvoor is ondermeer: kanaalintegratie. Of media integratie voor de liefhebbers..:-)

Hart en start van alle communicatie

Zie je website als een online ‘ecosysteem’, waarbij alle kanalen —zoals social media en blogs, met elkaar verbonden zijn. Jouw website fungeert hierin als ’t goed is, als hart en start van alle communicatie. Waarop al het ’outbound’ verkeer weer samen komt. Op de juiste pagina‘s, met de beste UX/UI en SEO, de verleidelijkste call-to-actions en natuurlijk het mooiste beeld. Toch..!?

7 CONCRETE TIPS OM JOUW BESTAANDE WEBSITE TE OPTIMALISEREN

7 concrete tips om jouw bestaande website te optimaliseren

Met een geoptimaliseerde website wordt ook jouw webcare een stuk makkelijker én sneller. Door bijvoorbeeld het koppelen van social media pagina’s, een blog en wellicht ook een CRM aan jouw website. Dit zorgt naast veel gebruiksgemak en een betere vindbaarheid, ook nog ’ns voor extra exposure. Nog steeds niet overtuigd? Neem dan even wat kwaliteit tijd. en ga ’ns met mijn tips + tricks aan de slag en ondervind het zelf…

1 Maak je onderscheidend vermogen concreet

Dat het belangrijk is het onderscheidend vermogen van jouw onderneming te delen op je website, daar is iedereen het wel mee eens. Op vrijwel alle websites zie ik dat terug. Jezelf of je organisatie lekker laten ’shinen’. Maar wat betekent dat nou concreet voor je klant? Ervaart hij of zij dezelfde ’shine’ die jij probeert met hen te sharen..? Daar laat het vaak helaas nog wat te wensen over. Je zegt wel dat je jouw klant centraal stelt. OK. Maar hoe helpt dat jou en je klant écht verder? Wees dus kritisch op wat je belooft en schrijft. En wat je uiteindelijk moet waarmaken. Is dit werkelijk een unieke propositie!?

MIJN TIP: ZORG DAT JE EEN HELDER BESCHREVEN KLANTOPLOSSING AANBIEDT


2 Communiceer op een eenduidige manier

Bij veel bedrijven en organisaties zie ik vaak een verschil in hoe de doelgroep wordt aangesproken op de website. En hoe er met hen gecommuniceerd wordt op bijvoorbeeld hun social mediakanalen. Probeer of moet je meerdere doelgroepen tegelijkertijd aan spreken. Dan is het nu hoog tijd om wat keuzes te maken. Bijvoorbeeld voor één overkoepelende tone-of-voice. Of een gesegmenteerd te gebruiken (company) narrative of merkverhaal als je in, of voor een wat grotere organisatie werkt. Wat je ook doet, zorg dat je op alle kanalen wordt gevonden en ’ge-liked’. Met een (h)erkenbaar verhaal.

MIJN TIP: ZORG DAT JE JE HELE DOELGROEP OP EEN EENDUIDIGE MANIER AANSPREEKT, OP ALLE KANALEN.


3 Check de laadsnelheid van je website

Hoe snel je website laadt is nogal bepalend voor het ’engagement-level’ van en met je —potentiële, klant. Anders gezegd: hoe sneller je website laadt, hoe groter de kans dat iemand langer op je website blijft. Meerdere pagina’s bezoekt en converteert! Daarbij is de laadsnelheid ook één van de belangrijkste factoren in het hele Google-algoritme. Snel ladende websites ranken beduidend hoger in Google dan websites die langzaam laden. Ga dus aan de slag om bijvoorbeeld visuals te comprimeren en dump overbodige en inactieve plug-ins. Dat scheelt al snel een hele seconde laadtijd…

MIJN TIP: ZORG BIJVOORBEELD VOOR GEBRUIK VAN VERSNELDE MOBIELE PAGINA’S (AMP).


7 CONCRETE TIPS OM JOUW BESTAANDE WEBSITE TE OPTIMALISEREN

4 Zet voldoende call-to-actions op een strategische plek

Dat mensen je website bezoeken, is leuk, maar uiteindelijk wil je dat ze ’iets’ doen. Informatie aanvragen, een stappenplan downloaden, product kopen of contact opnemen. De knoppen op je website die mensen verleiden tot deze actie – de zgn. call-to-actions zijn daarvoor belangrijk. Veel websites die ik de afgelopen jaren heb geoptimaliseerd, hebben te weinig (of véél-te-veel) van deze knoppen. En vaak hebben ze niet de juiste tekst. Of staan ze niet op die strategische plekken waar veel verkeer komt (of waar veel mensen de website verlaten..:-). En helaas maar al te vaak staan ze ’weggemoffeld’ op een plekje waar bijna niemand ze zien, laat staan op ze klikt.

MIJN TIP: ZORG VOOR AANSPREKENDE CALL-TO-ACTIONS OP EEN OPVALLENDE PLEK.


5 Zorg voor een gebruikersvriendelijk en aansprekend webdesign

Webdesign en met name de functionaliteit daarvan wordt in 2024 steeds belangrijker ten opzichte van de vorm. Het is namelijk veel méér dan het even toepassen van de huisstijl van jouw bedrijf of organisatie. Of even wat mooie pagina’s ontwerpen. Een functioneel webdesign neemt de gebruiker psychologie én haar besluitvorming in de web designs mee. Stemt deze af op de specifieke gebruiker en resulteert altijd in een goede performance.

Daarbij houdt het nu ook in ruime mate rekening met een nieuwe Europese wet. Deze bepaalt dat applicaties, websites en -shops aan toegankelijkheidseisen moeten voldoen. Wanneer je je site dus in 2024 laat optimaliseren, is het sowieso verstandig om hier meteen ook rekening mee te houden.

Nog een externe factor die onze focus op functionaliteit steeds opnieuw verder pusht, is Google. In maart 2024 voegt Google ’INP’ als nieuwe ‘ranking factor’ toe. Met andere woorden: een nieuw beoordelingscriterium waarmee Google bepaalt hoe ’hoog’ je in de zoekresultaten komt.

Dat klinkt misschien in eerste instantie niet als iets wat je als opdrachtgever aangaat. Maar een goed webdesign beïnvloedt de score op dit nieuwe beoordelingscriterium wel degelijk. INP beoordeelt namelijk hoe snel een bezoeker visuele bevestiging krijgt van een interactie. Bijvoorbeeld een button klik. Daarmee maakt Google opnieuw gebruiksvriendelijkheid en de snelheid van je website nog belangrijker in haar zoekresultaten.

MIJN TIP: ZORG VOOR EEN INTUÏTIEF WEBDESIGN.


6 Zorg voor de juiste zoekwoordcombinaties

Eén van de zaken die je ook nog even moet checken, is wat de top 15-zoekwoord combinaties zijn. Diegenen die leiden tot verkeer naar jouw website. Want, bijna nooit zijn dit zoekwoorden die ’logisch’ lijken voor de producten en of diensten die door jou worden aangeboden op de website.

Met de Google Keywordplanner kun je zelf opzoeken welke zoekwoord combinaties relevant zijn voor jou. Als die zoekvolumes lager zijn dan 2.500, hoef je deze niet ’mee te nemen’ in je zoekwoord strategie. Zijn de zoekvolumes aanzienlijk hoger, zorg dan dat juist deze zoekwoord combinaties standaard deel uitmaken van je blogposts. En alle andere ’outbound’ communicatie natuurlijk.

MIJN TIP: ZORG VOOR EEN GOEDE SEO-WORDCLOUD EN EEN SEO-, EN OF CONTENTSTRATEGIE.


7 Sluit aan bij de klantreis van je klant of relatie

Met de content op je website wil je jouw ’buyer persona’ aanspreken, je-weet-wel.., jouw klant. Die gaat altijd door een aantal fases in zijn of haar aankoopproces. Zorg daarom dat jouw content volledig op hen is afgestemd. In elk kanaal en op alle media die je inzet. En daarbij ook nog ’ns relevant, leuk en of deelbaar is. In elk deel van die fasering. Zo zorg je er voor dat jouw bezoeker tenslotte over gaat aankoop. Langer bij je blijft of jou organisatie ervaart als waardevol in dienstverlening en reputatie. Want.., als je niet aansluit op de digitale reis van je klant, zal zijn reis nooit bij jou eindigen. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn!? 

MIJN TIP: ZORG VOOR EEN GOEDE CONTENTSTRATEGIE EN CONTENT CREATIE.


Ook op zoek naar ondersteuning bij jouw web optimalisatie?

Bekijk de cases of -beter nog- maak een afspraak voor een optimalisatie date

)


Leuk dat je dit artikel helemaal hebt uitgelezen!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.