Hoe je met meer context in je content een (hele) goede reputatie krijgt | zomerinhuis.nl / communicatie+
Content wordt steeds meer gemaakt, maar veel daarvan past niet in de beleving of positionering van de organisatie. Breng hier meer context in en verbeter je content én reputatie…
zomerinhuis.nl / communicatie+, Eric Zomer, e-commerce, online strategie, social media strategie, art direction, creative direction, brandbuilding, brand identity, copywriting, storytelling, content management, creative concepts, web en visual design, effectieve online communicatie, online campagnes, crossmediale campagnes, social media campagnes, merk activatie, webbuilding, merk sessies, brand workshops, business strategie, communicatietrends en marketingtrends.
18492
post-template-default,single,single-post,postid-18492,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive

Hoe je met meer context in je content een (hele) goede reputatie krijgt

Bedrijven en organisaties creëren steeds meer content, maar veel content past niet of nauwelijks binnen de beleving of gewenste positionering van die organisatie. Door meer met voor jouw merk relevante thema’s te communiceren, breng je daar meer context in je content. Dit leidt niet alleen tot consistentere, maar vooral ook effectievere content strategie én communicatie.

)

Nu is het vaak nog zo dat er eerst een campagne of propositie wordt bedacht en pas daarna de content er ’omheen’ wordt ontwikkeld. Dat is niet heel erg effectief. Wat beter werkt is om van te voren waarachtige kernthema’s te bepalen. Die jouw merk en propositie versterken en op basis daarvan content(strategie) te realiseren.

Best belangrijk in een digitaliserende wereld met een klant die vaak meerdere communicatiekanalen gebruikt en hierop ook steeds meer controle uitoefent. Met als gevolg dat bedrijven en organisaties steeds minder sturing hebben op de issues of informatie die zij —hun klanten of relaties, te zien krijgen. Vaststaand feit is dat iedereen daarin een eigen en grillige customer journey kiest. En het daarom juist zo belangrijk is om jouw informatie beschikbaar te maken op het juiste moment. In de juiste vorm en op de juiste plaats. Dat klinkt tot nu toe vrij logisch toch..!?

Om dit te willen ’counteren’ moeten we daarvoor scherper kijken naar de behoeftes van hen. En liefst meteen ook bepalen welke rol ieder communicatiemiddel (of touch-point) vervult binnen deze  customer journey. Dit wordt echter steeds complexer vanwege het groeiend aantal kanalen enerzijds. En de steeds grilliger acterende consument anderzijds. Content marketing is daarop niet het enige, maar wel een heel praktisch antwoord. Samen met nieuwe technologische ontwikkelingen zoals gepersonaliseerde content en de curatie daarvan. 

Toon alleen relevante content

2024 zou dan ook zomaar het jaar kunnen worden waarin deze persoonlijke klantbenadering, een nog grotere rol gaat spelen. Dit komt met name doordat web bezoekers geen zin meer hebben om online door allerlei ’waste’ of ruis te worstelen. En op deze tijdrovende wijze bij die informatie te komen die hij zoekt. Hij zoekt namelijk steeds meer naar hele specifieke content. Met langere zoektermen en steeds betere zoek omschrijvingen. Vanuit het vindbaarheid perspectief is het dus belangrijk op daar op in te spelen. Niet met meer content. Maar juist met beter gespecificeerde en relevantere content die je reputatie kunnen vergroten. Dat betekent dus ook: nòg beter weten wat je klant werkelijk met jouw product of dienst wil bereiken…

Weet wat je target groep van je verwacht 

Het maken van goed gevulde en gefilterde persona maps is een waardevol begin, alvorens met een content strategie te gaan starten. Persona mapping geeft iedereen in je organisatie snel een concreet en herleidbaar beeld van bijna alles wat jouw target groep van je verwacht of ambieert. Het is een gesegmenteerde en zeer rijke weergave van jouw hele klant groep of relatie cluster. Die tot en met de touch-points aan toe beschrijft wanneer, hoe en wat zij willen bereiken. Door je content(creatie) daar goed op af te stemmen, breng je een gelaagdheid aan in je communicatie. Focus in je messaging en bouw je op een duurzame manier aan je reputatie.  

Vergroot sneller je reputatie

Daarbij claim je door deze specialistische informatie sneller autoriteit én word je direct ook beter herkend -en erkend- als een waardevolle zakelijke partij. Met als resultaat een steeds groter wordende reputatie en klantgroep. Door een concrete content strategie op te stellen en hieraan heldere, meetbare doelen te koppelen, schep je een strak kader voor jezelf (en je medewerkers). Zodat alle middelen en kanalen meetbaar worden. Dit leidt altijd tot consistentere, communicatie en.., conversie. En een goed groeiende reputatie… En dat willen we allemaal wel, toch!?

Een compacte content strategie is een van de belangrijkste voorwaarden om op een fijne manier samen te werken en juiste, kwalitatief goede content te maken. Content die organisaties verder helpt bij het halen van hun doelen. En die hun doelgroepen helpt bij het uitvoeren van hun taak, invullen van hun interesse en of bij het ophalen van de informatie die ze nodig hebben of naar op zoek zijn.

Wat zijn de uitdagingen voor de creatie van goede content:

Er zijn om te beginnen een drietal zaken die van belang zijn voor de creatie van goede en relevante content. En zo de reputatie / klantgroep van jouw bedrijf of organisatie laten groeien:

1. Je organisatie leren luisteren naar de aspiraties en de wensen van klanten.

De meeste content strategieën beschrijven vaak welke content voor welke doelgroep op welk kanaal gepubliceerd zou moeten worden om welk doel te halen. Maar een goede content strategie doet nog even iets meer dan dat. Een goede content strategie behelst een werkbare set spelregels. En wel voor het creëren, publiceren en beheren van nuttige en bruikbare content voor je organisatie en haar doelgroepen. En kent een aantal faseringen.

Luisteren naar de markt levert waardevolle insights

De eerste —analysefase van ieder contentstrategie project, leert je organisatie te ’luisteren’ naar de markt en haar target groep(en). En levert altijd waardevolle inzichten op. Welk soort inzicht hangt helemaal af van de wijze waarop je de analyse doet. Doe je dat ‘intern’, bijvoorbeeld door interviews of een content audit? Dan kan dat direct toepasbare inzichten opleveren. Bijvoorbeeld in de vele uitdagingen waar je qua content creatie tegen aan loopt… De manier waarop de processen op dit moment lopen en / of de prestaties en kwaliteit (!) van jouw bestaande content.

Doe je ‘extern’ analyse, bijvoorbeeld met behulp van target groep onderzoek of een concurrentie analyse? Dan levert dat nieuwe inzichten op over je target groep(en), hun (informatie)behoefte en/of je directe online concurrenten. Je kunt deze inzichten dan meteen ook ’meenemen’ in de opbouw en het verrijken van je persona maps.

’Mijn advies is om zowel een interne als externe analyse te doen. Hoe meer inzicht, hoe beter de content strategie en hoe beter de communicatie waarde’.


Media ssurvey en analyse voor een betere content strategie


 

2. Je organisatie leren zoeken naar aansluiting. Door op zoek te gaan naar haar onderliggende drijfveren en motieven en deze te communiceren.

De tweede fase van het vaststellen van je contentstrategie leert je organisatie te ’luisteren’ naar zichzelf en de onderliggende motieven daarin op te sporen. Anders gezegd: ‘Wat vinden we intrinsiek belangrijk?’ en ’Hoe gaan we duurzame relaties aan met target groepen die dezelfde zaken of topics belangrijk vinden?’ Dit speuren naar je ware merkidentiteit, doe je in een aantal merk- of purpose sessies. Die je samen met een representatieve groep kennishouders uit je organisatie en mijzelf doorloopt. 

Een geloofwaardige identiteit als kickstart van jouw communicatie

Het antwoord op die vraag zal leiden tot een geloofwaardige purpose of identiteit. Die dan door mij ’vertaald’ wordt in een (corporate) narrative die vaak aanhaakt op een actueel thema of topic. Iets dat sterk resoneert in onze maatschappij en bij jouw medewerkers, en als het ware in- en extern ’geboost’ wordt door deze narrative.

Dit helpt je om een -geloofwaardig- én cross mediaal verhaal neer te zetten. Dat relevant is voor zowel jouw interne als externe klant. Een dergelijke narrative is feitelijk het kernverhaal van jouw organisatie. Welbeschouwd de ’kickstart’ en kompas van alle (online) communicatie en —steeds belangrijker, jouw employer branding. En je zo als organisatie in staat stelt om alle medewerkers en klanten ’mee te nemen’ naar een nieuw toekomstbeeld. Of een verandering. Of een duurzame herpositionering.

’Mijn advies: zorg ervoor dat je purpose zin heeft en werkelijk iets betekent. Laat het geloofwaardig zijn en zoek niet naar onderscheidend vermogen in de woorden van je purpose. Maar zoek naar iets wat al in je merk en gedrag aanwezig is. Je daden dus..:-)’

>

Visual Identity ter ondersteuning van de narrative en de content strategie


 

3. Je organisatie helpen in het faciliteren van een dialoog. Door in gesprek te gaan over relevante topics en het bieden van houvast daarin.

De derde fase van het vaststellen van je contentstrategie leert je organisatie te ’luisteren’ naar (online) reacties op haar communicatie, deze te ’vertalen’ met de uitgangspunten / pijlers onder de (nieuwe) narrative en zo zelf als ’ambassadeur’ daarvan te acteren.

Een goed koepelverhaal faciliteert jouw dagelijkse dialoog

Daarvoor heb je een naast een goed resonerend verhaal ook werkbare kaders, richtlijnen en concrete voorbeelden nodig. Bijvoorbeeld hoe je dit koepelverhaal ’toepast’ binnen de dagelijkse dialoog met je klanten of relaties. Zo geef je medewerkers hanteerbare uitgangspunten om daar zelf mee aan de slag te gaan. Hulp en ondersteuning daarin is soms als ’kickstart’ wenselijk. Je kan dan een externe partij inschakelen. Om zo samen met je medewerkers de uitgangspunten hiervoor te lokaliseren. En daarna uit te werken in en naar hanteerbare communicatie sets. 

Bepaal vooraf waarin je kennisleider wilt zijn

Dat doe je ondermeer door jouw business propositie, die door de narrative geladen is, op te splitsen in een aantal (niet teveel(!) herkenbare —liefst actuele thema’s of issues. Ieder met eigen en specifieke content waarin je kennisleider bent of wilt zijn. Door consequent —en langere tijd, hier mee te werken, geef je niet alleen focus en impact aan je propositie, maar bouw je tegelijkertijd aan je reputatie van toonaangevende kennisleider.

Het grote voordeel van deze wijze van werken is dat je je in communicatie ’beperkt’ tot een compacte set topics en kanalen. Met als ’bijvangst’ minder comm.kosten, meer R.O.I op / van de lopende communicatie effort, betere focus en herkenbaarheid als kennisleider en —ook niet onbelangrijk, een beter Employer Branding. Wat in deze tijd van personeelsschaarste bepaald geen luxe te noemen is.      

’Mijn advies: zorg voor een goed resonerende narrative en dito business propositie. Die makkelijk te vertalen is in de crossmedia communicatie die je voor je organisatie inzet.’

Social media campagne als roll-out van de gekozen content- en communicatie strategie

>

Wil je ook aan de slag met het verbeteren van jouw content strategie en of reputatie verbetering!?

Bekijk dan deze case of -beter nog- maak een afspraak met mij voor een optimalisatie date!

0

)


Leuk dat je dit artikel helemaal hebt uitgelezen!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.